În ziua de 7 februarie 1943, nava mixtă „Ardeal“, ex-„Emil Kirdorf“ (pavilion: România, IMO: 5605629, 5.695 trb., construit în anul 1922) a colizionat puternic distrugătorul „Regele Ferdinand“ (pavilion: România, IMO: 6109167, 1.900 to., construit în anul 1930), lovindu-l cu prova în dreptul tunului nr. 4, etrava navei comerciale penetrând circa doi metri în bordaj şi a spart puntea navei militare.
Distrugătorul a fost împins înapoi, s-a înclinat brusc la babord şi apa a năvălit în interiorul său.
Nava „Ardeal“ a rămas înfiptă cu prova în spărtura ce o provocase şi a fost trasă şi rotită 90°, până când distrugătorul, având maşina înapoi, a reuşit să alunece şi să se desprindă.
Coliziunea a avut loc în condiţii de ceaţă foarte densă, în timpul unei misiuni de convoiere (comandantul convoiului: căpitan-comandor A. Gherghel) din care mai făceau parte distrugătoarele „Mărăşeşti“, ex-„Nibbio“ (pavilion: România, 1.760 to., construit în anul 1917) şi „Mărăşti“, ex-„Sparviero“ (pavilion: România, IMO: 6106015, 1.760 to., construit în anul 1917).
Ancheta pentru stabilirea cauzelor şi răspunderilor pentru producerea acestui abordaj a evidenţiat faptul că supercargo-ul[1] german (comandantul militar al navei) a primit cu întârziere un ordin pe care nu l-a înţeles corect.
Comandantul distrugătorului „Regele Ferdinand“ şi comandantul civil al navei mixte „Ardeal“ au fost disculpaţi, considerându-se că au acţionat corect.
Reparaţiile navei româneşti au durat până la sfârşitul lunii februarie, iar cheltuielile au fost suportate de Marina germană.
A fost cel mai grav abordaj din Marina română, petrecut în tot timpul desfăşurării războiului.
[1] Supercargo – (în text) persoană ambarcată pe o navă comercială de către proprietarul mărfurilor în scopul de a-i reprezenta interesele comerciale, a supraveghea transportul etc.