Explozie și incendiu la bordul petrolierului bulgăresc „Mesta“, nu departe de Cazinou!

0
1250
În urma exploziei și incendiului de la bordul navei „Mesta“ au murit doi marinari bulgari.
În ziua de 07 mai 2001, la bordul petrolierului „Mesta“[1] (pavilion: Bulgaria, IMO: 7353963, armator: societatea „Navibulgar“ – Navigaţia Maritimă Bulgară, comandant: Valkan Ivanov Simeonov, 75.274 tdw., 43.265 trb., 26.342 trn., lungime: 237,00 m, lăţime: 37,30 m, pescaj: 12,923 m, echipaj: 34 membri, propulsie: motor Ishikawajima-Harima Heavy Industries“ – I.H.I., Aioi – Japonia, puterea maşinii: 20.300 c.p., viteza: 15 Nd., constructor: ianuarie 1974, „Kasado Dock Co. Ltd.“, Kudamatsu – Japonia) sa produs o puternică explozie, urmată de incendiu, în timp ce nava se afla în apropierea coastei, la circa o milă marină de Cazinoul din Constanţa, fiind goală.
Vedetă de patrulare a Pazei de Coastă, în misiune de intervenție la nava sinistrată.
Vedetă de patrulare a Pazei de Coastă, în misiune de intervenție la nava sinistrată.
Explozia a fost cauzată de efectuarea unor lucrări de sudură chiar în zona în care s-a produs, respectiv tancul nr. 5 al petrolierului, inspecţiile ulterioare evidenţiind că nava a fost găurită pe latura nr. 5 a tancului, deasupra apei.
Incendiul de pe nava bulgărească a fost stins. Cei cinci marinari bulgari nu părăseau ieri nava, pentru că, astfel, aceasta ar fi intrat în proprietatea României[2]
„Incendiul declanşat alaltăieri pe nava petrolier bulgărească «Mesta», aparţinând firmei de stat «Navi Bulgar», a fost stins abia ieri dimineaţă (marţi, 8 mai 2001 – n.a.).
cO echipă formată din specialişti ai Inspectoratului de Protecţie a Mediului Constanţa, ai Parchetului, ai Inspectoratului de Apărare Civilă, ai Căpităniei Constanţa şi ai Inspectoratului Navigaţiei Civile, alături de reprezentanţi ai autorităţilor bulgare s-au deplasat pe nava «Mesta», pentru a stabili cauzele care au condus la declanşarea exploziei şi la producerea incendiului, precum şi pentru a evalua pagubele.
Potrivit coordonatorului acţiunii de salvare a petrolierului, directorul general al Căpităniei Zonale Constanţa, Alexandru Mezei, în cursul nopţii, echipajul navei bulgăreşti «Tangra 2» le-a adus celor cinci marinari de pe petrolier alimente şi medicamente, pentru că aceştia le-au refuzat pe cele oferite de autorităţile portuare române.
dDupă stingerea incendiului, câţiva marinari de la mal şi șeful Oficiului consular bulgar, Vladimir Blacargie, au făcut un tur al navei «Mesta».
(…) Incendiul a avariat puternic nava şi i-a afectat structura de rezistenţă.
Cei cinci marinari aflaţi la bordul petrolierului refuză în continuare să părăsească nava, pentru că, potrivit legii, aceasta ar intra în proprietatea portului Constanţa, dacă echipajul o abandonează.
Specialiştii Direcţiei Apelor Dobrogea Litoral au informat, marţi dimineaţa (8 mai 2001 – n.a.), că nu au remarcat poluare şi spumogen pe suprafaţa Mării Negre, în zona în care se află petrolierul (…), informează Compania Naţională «Apele Române».
ePetrolierul bulgar «Mesta», care a luat foc luni în rada portului Constanţa, este unul dintre cele patru mari petroliere care transportă petrol brut pentru rafinăria «LUKoil-Neftohimik», din oraşul bulgar Burgas.
«Mesta» este unul dintre cele mai mari vase din dotarea Flotei Maritime Bulgare (BMF – companie de stat).
(…) Din cauza vechimii şi a noilor cerinţe privind accesul în porturile europene, «Mesta» a efectuat în ultimul timp numai curse pe Marea Neagră, relatează «Trud».
Mai multe posturi de televiziune bulgare au anunţat, luni seara (7 mai 2001 – n.a.), că trei împingătoare ale BMF au fost trimise la Constanţa cu misiunea de a remorca, în cazul în care există această posibilitate, petrolierul «Mesta» până într-un port din Bulgaria, cel mai probabil Varna sau Burgas“.
Efectele exploziei și incendiului.
Efectele exploziei și incendiului.
Incendiul a durat 13 ore, fiind lichidat a doua zi.
Dintre cei 34 de membri ai echipajului, au murit doi marinari: Onik Kistoryan şi Deyan Ivanov Colev.
Nava era asigurată de compania „Bulstrad“, pentru 3,6 milioane dolari.
Lucrările de reparaţii au fost evaluate la patru – cinci milioane dolari.
Efectele exploziei (2)Potrivit cotidianului „Ziarul de Iaşi“[3] din 28 mai 2001 „(…) autorităţile portuare române au majorat de la 900.000 la 1,9 milioane de dolari suma cerută armatorului petrolierului bulgar «Mesta», pentru participarea la operaţiunile de stingere a incendiului şi de salvare a marinarilor de pe navă.
Efectele exploziei (3)Cei 900.000 de dolari reprezintă cheltuielile de salvare, iar un milion de dolari este prima de salvare percepută conform legislaţiei internaţionale.
Nava «Mesta» este arestată în portul Constanţa. Armatorul bulgar (o firmă de stat) doreşte o renegociere a sumei.
Efectele exploziei (5)O nouă întâlnire pentru stabilirea unei sume acceptate de ambele părţi va avea loc săptămâna viitoare. Dacă nici de această dată părţile nu cad la înţelegere, nava va fi vândută ca fier vechi.
În cazul în care, prin vânzare, nu vor fi acoperite cheltuielile, autorităţile române pot lua decizia de a aresta şi alte nave bulgăreşti. (…)“.
Noiembrie 2001. Petrolierul „Mesta“ la Aliaga (Turcia), în așteptare pentru a fi tăiat (foto: http.www.shipspotting.comgalleryphoto.phplid=848640&sort_comments=2)
Noiembrie 2001. Petrolierul „Mesta“ la Aliaga (Turcia), în așteptare pentru a fi tăiat (foto: www.shipspotting.com).
În scurt timp după acest accident, nava a fost vândută societăţii Daglia Maritime“ (Panama), care i-a schimbat numele în Best“.
Ulterior, la data de 5 noiembrie 2001, petrolierul a fost tăiat la Aliaga (Turcia).
 Sursă: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.

[1] Nava a mai purtat numele „Best”.

[2] ziaruldeiasi, 9 mai 2001 (http://www.ziaruldeiasi.ro/national-extern/incendiul-de-pe-nava-bulgareasca-a-fost-stins~ni1v56).

[3] ziaruldeiasi.ro, 28 mai 2001 (http://www.ziaruldeiasi.ro/national-extern/salvarea-navei-mesta-costa-dublu~ni20dp).

 

Comentează pe Facebook

Articolul precedentCargoul „Lugoj“ s-a scufundat în Marea Nordului
Articolul următorEpava remorcherului „Farul“ a scufundat epava remorcherului „Rovine“
CUMPĂNĂ C. CONSTANTIN - jurnalist • licenţiat al Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice „David Ogilvy”; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Am muncit ca să te cresc“ - premiul pentru „Cel mai bun film de anchetă pe anul 1995“; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Şi Dumnezeu se odihnește“, despre catastrofa navală din 4/5 ianuarie 1995, filmt selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; •1996-realizator al filmului pentru TV „Oameni pe care numai Iisus îi poate săruta“, despre viaţa oamenilor bolnavi de lepră din Dispensarul din Tichileşti-Tulcea; selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; selectat pentru Festivalul MEDIAFEST-Costineşti-1996, nominalizat pentru Gala Laureaţilor; •1990-2008-autor a numeroase ştiri, anchete, investigaţii, reportaje, interviuri, precum şi realizator de emisiuni pentru televiziune; •2006-autorul cărţii „Tragedia navei «Independența»“; •2007-coautorul cărţii „Catastrofa navei «Unirea»“; •2008-coautorul cărţii „Naufragiul navelor «Paris» şi «You Xiu»“; •2009-autorul cărţii „Terente“ (vol. I şi II); •2011-coautorul cărţii „Amintiri despre o flotă pierdută“ (vol. I şi II); •2011-membru de onoare al Ligii Militarilor Profesioniști; •2011-membru al Ligii Navale Române; • 2017 - "Elena de la Dunăre și Mare" - Film documentar (Elena Roizen), Redactor.