Cel mai grav abordaj din Marina română

0
250

În ziua de 7 februarie 1943, nava mixtă „Ardeal“, ex-„Emil Kirdorf“ (pavilion: România, IMO: 5605629, 5.695 trb., construit în anul 1922) a colizionat puternic distrugătorul „Regele Ferdinand“ (pavilion: România, IMO: 6109167, 1.900 to., construit în anul 1930), lovindu-l cu prova în dreptul tunului nr. 4, etrava navei comerciale penetrând circa doi metri în bordaj şi a spart puntea navei militare.

Distrugătorul a fost împins înapoi, s-a înclinat brusc la babord şi apa a năvălit în interiorul său.

Nava „Ardeal“ a rămas înfiptă cu prova în spărtura ce o provocase şi a fost trasă şi rotită 90°, până când distrugătorul, având maşina înapoi, a reuşit să alunece şi să se desprindă.

Distrugătorul "Regele Ferdinand".
Distrugătorul „Regele Ferdinand”.

Coliziunea a avut loc în condiţii de ceaţă foarte densă, în timpul unei misiuni de convoiere (comandantul convoiului: căpitan-comandor A. Gherghel) din care mai făceau parte distrugătoarele „Mărăşeşti“, ex-„Nibbio“ (pavilion: România, 1.760 to., construit în anul 1917) şi „Mărăşti“, ex-„Sparviero“ (pavilion: România, IMO: 6106015, 1.760 to., construit în anul 1917).

Ancheta pentru stabilirea cauzelor şi răspunderilor pentru producerea acestui abordaj a evidenţiat faptul că supercargo-ul[1] german (comandantul militar al navei) a primit cu întârziere un ordin pe care nu l-a înţeles corect.

Comandantul distrugătorului „Regele Ferdinand“ şi comandantul civil al navei mixte „Ardeal“ au fost disculpaţi, considerându-se că au acţionat corect.

Nava mixtă "Ardeal".
Nava mixtă „Ardeal”.

Reparaţiile navei româneşti au durat până la sfârşitul lunii februarie, iar cheltuielile au fost suportate de Marina germană.

A fost cel mai grav abordaj din Marina română, petrecut în tot timpul desfăşurării războiului.


[1] Supercargo – (în text) persoană ambarcată pe o navă comercială de către proprietarul mărfurilor în scopul de a-i reprezenta interesele comerciale, a supraveghea transportul etc.

 

Comentează pe Facebook

Articolul precedentPierderea cargoului „Durostor“
Articolul următorDistrugătorul „Regele Ferdinand“ și Operațiunea „60.000“
CUMPĂNĂ C. CONSTANTIN - jurnalist • licenţiat al Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice „David Ogilvy”; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Am muncit ca să te cresc“ - premiul pentru „Cel mai bun film de anchetă pe anul 1995“; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Şi Dumnezeu se odihnește“, despre catastrofa navală din 4/5 ianuarie 1995, filmt selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; •1996-realizator al filmului pentru TV „Oameni pe care numai Iisus îi poate săruta“, despre viaţa oamenilor bolnavi de lepră din Dispensarul din Tichileşti-Tulcea; selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; selectat pentru Festivalul MEDIAFEST-Costineşti-1996, nominalizat pentru Gala Laureaţilor; •1990-2008-autor a numeroase ştiri, anchete, investigaţii, reportaje, interviuri, precum şi realizator de emisiuni pentru televiziune; •2006-autorul cărţii „Tragedia navei «Independența»“; •2007-coautorul cărţii „Catastrofa navei «Unirea»“; •2008-coautorul cărţii „Naufragiul navelor «Paris» şi «You Xiu»“; •2009-autorul cărţii „Terente“ (vol. I şi II); •2011-coautorul cărţii „Amintiri despre o flotă pierdută“ (vol. I şi II); •2011-membru de onoare al Ligii Militarilor Profesioniști; •2011-membru al Ligii Navale Române; • 2017 - "Elena de la Dunăre și Mare" - Film documentar (Elena Roizen), Redactor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here