În anul 1930 a fost construit cargoul „Mamaia“, ex-„Friedrich Engels“ (pavilion: România, IMO: 5218690, indicativ: YQSD, 3.972 trb., 2.261 trn., lungime: 114,40 m, lăţime: 14,85 m, înălţime: 8,29 m, pescaj maxim: 6,80 m, propulsie: motor „Diesel“ – „Sulzer“ tip 6-TS-48, „Winterthur“, Elveţia, 1929, 2 timpi, dublu efect, 6 cilindri, turaţie: 225 rotaţii/ minut, puterea maşinii: 1.800 c.p., viteza: 10,5 Nd., 3 motoare auxiliare „Diesel“, construite de „Burmeister & Wain’s“, Copenhaga – Danemarca, 4 timpi, 3 cilindri, putere: 100 c.p., cuplate la generatoare „Thomas B. Thrige“, combustibil: motorină, consum: 312/ h, capacitatea depozitului de combustibil: 610 to., staţie radio tip „Makay“, putere: 300 w, constructor: 1930, „Severnaya SZ“, Leningrad – U.R.S.S., data punerii chilei: 1930).
În 1942 a efectuat mai multe voiaje, făcând parte din convoaiele arctice organizate de britanici şi americani. În august a efectuat primul ei voiaj din S.U.A. în direcţia unui port sovietic.
Trecând prin Strâmtoarea Danemarcei a întâlnit crucişătorul german „Admiral Scheer“[1] (pavilion: Germania, IMO: 6109561, 15.900 tdw., 11.700 trb., lungime: 186,00 m, lăţime: 20,70 m, constructor: 1934, „Wilhelmshaven DY“, Wilhelmshaven – Germania), care, din cauza ceţii dense, nu a detectat-o, astfel că „Friedrich Engels“ a scăpat de la distrugere.
Mai târziu, tot în timpul războiului, nava a fost mutată în Orientul Îndepărtat şi a supravieţuit unui atac al unui submarin japonez.
În anul 1948 a fost transferată în România, menţinându-i-se numele original până în 1962, când a primit numele „Mamaia“.
În perioada 1957 – 1960 a staţionat în şantier pentru reparaţii şi transformări capitale, care au necesitat şi înlocuirea motorului principal.
În anul 1982, cargoul „Mamaia“ s-a scufundat în raza Şantierului Naval Sulina din cauza unei furtuni puternice. Ranfluarea navei a fost finalizată în luna august 2007.
Sursă: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.
Precizare: unele dintre informațiile din acest articol sunt valabile până la 31 decembrie 2010, data finalizării cărții.
[1] http://hmsjervisbay.com/Story.AdmiralScheer.php