În ziua de 8 aprilie 1933, petrolierul „Steaua Română“ ex-„Emil Georg von Stauss“ (pavilion: România, IMO: 2212917, comandant: căpitan Radu Niculescu, armator: societatea „Steaua Română“, 5.275 trb., construit în anul 1914) se afla în drum spre ţară, în punctul cu latitudinea 45° 35’ şi longitudinea 7° 20’, la câteva sute de mile de cel mai apropiat port.
La un moment dat, ofiţerul radiotelegrafist Bordeianu a recepţionat următorul semnal S.O.S.: „Căldarea babord (stânga) a explodat. Vasul se scufundă“. Semnalul provenea de la nava „Evenmore“ (pavilion: Letonia, 6.000 tone, construită în 1901).
În această situaţie, comandantul petrolierului românesc, secondat de ofiţerii bordului, a decis să-şi schimbe ruta de marş şi a îndreptat nava spre locul naufragiului, aflat la o distanţă de circa 6 – 7 Mm.
În urma semnalelor S.O.S.[1], spre locul sinistrului au mai plecat navele „Ze-Mane“ (pavilion: Portugalia), „Windsor Castle“ (pavilion: Anglia), „Kursk“ (pavilion: Rusia) şi „Demo“ (pavilion: Olanda).
„Steaua Română“ a ajuns prima la locul accidentului, dar, în condiţii de întuneric, distingea foarte greu silueta navei neluminate, întrucât căldările şi maşinile navei sinistrate erau sub apă şi dinamurile nu mai funcţionau.
Şansa supravieţuitorilor a fost că marea era calmă. Tancul „Steaua Română“ şi-a lăsat bărcile la apă şi a trimis un ofiţer la bordul navei sinistrate.
Echipajul lui „Evenmore“, compus din 27 de membri, dintre care trei femei, se afla deja în două bărci de salvare în imediata apropiere a navei.
Explozia căldărilor nu ucisese pe nimeni, dar erau câţiva oameni răniţi.
Întregul echipaj de sinistraţi a fost invitat la bordul navei româneşti, dar aceştia au preferat să urce la bordul navei olandeze „Demo“, sosită între timp la faţa locului, întrucât aceasta avea drumul spre Nord, convenabil echipajului.
[1] S.O.S. – semnal radiotelegrafic de ajutor; contrar legendei, nu are nicio legătură cu „Save our souls“ („Salvaţi sufletele noastre“); semnalul a fost ales datorită simetriei sale în alfabetul Morse: trei puncte, trei linii, trei puncte (vezi şi Mayday); semnalul convenţional de salvare a fost introdus în navigaţie în anul 1906, necesitatea sa fiind apreciată la Congresul Internaţional Maritim din 1908.