S.O.S.: „Căldarea babord a explodat. Vasul se scufundă“!

0
301

În ziua de 8 aprilie 1933, petrolierul „Steaua Română“ ex-„Emil Georg von Stauss“ (pavilion: România, IMO: 2212917, comandant: căpitan Radu Niculescu, armator: societatea „Steaua Română“, 5.275 trb., construit în anul 1914) se afla în drum spre ţară, în punctul cu latitudinea 45° 35’ şi longitudinea 7° 20’, la câteva sute de mile de cel mai apropiat port.

La un moment dat, ofiţerul radiotelegrafist Bordeianu a recepţionat următorul semnal S.O.S.: „Căldarea babord (stânga) a explodat. Vasul se scufundă“. Semnalul provenea de la nava „Evenmore“ (pavilion: Letonia, 6.000 tone, construită în 1901).

Nava-petrolier "Steaua Română" în portul Napoli.
Nava-petrolier „Steaua Română” în portul Napoli.

În această situaţie, comandantul petrolierului românesc, secondat de ofiţerii bordului, a decis să-şi schimbe ruta de marş şi a îndreptat nava spre locul naufragiului, aflat la o distanţă de circa 6 – 7 Mm.

În urma semnalelor S.O.S.[1], spre locul sinistrului au mai plecat navele „Ze-Mane“ (pavilion: Portugalia), „Windsor Castle“ (pavilion: Anglia), „Kursk“ (pavilion: Rusia) şi „Demo“ (pavilion: Olanda).

„Steaua Română“ a ajuns prima la locul accidentului, dar, în condiţii de întuneric, distingea foarte greu silueta navei neluminate, întrucât căldările şi maşinile navei sinistrate erau sub apă şi dinamurile nu mai funcţionau.

Şansa supravieţuitorilor a fost că marea era calmă. Tancul „Steaua Română“ şi-a lăsat bărcile la apă şi a trimis un ofiţer la bordul navei sinistrate.

Rafinăria "Steaua Română" în anul 1926. Navele „Steaua Română“, ex-„Emil Georg von Stauss“ şi „Principele Barbu Ştirbey“, ex-„Arthur von Gwinner“ au fost primele tancuri, care, în perioada dintre cele două războaie mondiale, au transportat produse petroliere în Europa şi S.U.A.
Rafinăria „Steaua Română” în anul 1926. Navele „Steaua Română“, ex-„Emil Georg von Stauss“ şi „Principele Barbu Ştirbey“, ex-„Arthur von Gwinner“, au fost primele tancuri, care, în perioada dintre cele două războaie mondiale, au transportat produse petroliere în Europa şi S.U.A.

Echipajul lui „Evenmore“, compus din 27 de membri, dintre care trei femei, se afla deja în două bărci de salvare în imediata apropiere a navei.

Explozia căldărilor nu ucisese pe nimeni, dar erau câţiva oameni răniţi.

Întregul echipaj de sinistraţi a fost invitat la bordul navei româneşti, dar aceştia au preferat să urce la bordul navei olandeze „Demo“, sosită între timp la faţa locului, întrucât aceasta avea drumul spre Nord, convenabil echipajului.


[1] S.O.S. – semnal radiotelegrafic de ajutor; contrar legendei, nu are nicio legătură cu „Save our souls“ („Salvaţi sufletele noastre“); semnalul a fost ales datorită simetriei sale în alfabetul Morse: trei puncte, trei linii, trei puncte (vezi şi Mayday); semnalul convenţional de salvare a fost introdus în navigaţie în anul 1906, necesitatea sa fiind apreciată la Congresul Internaţional Maritim din 1908.

 

Comentează pe Facebook

Articolul precedentTragi-comedia echipajului de pe nava „Carmen Sylva“
Articolul următorPatru luni cu un mort la bordul navei
CUMPĂNĂ C. CONSTANTIN - jurnalist • licenţiat al Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice „David Ogilvy”; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Am muncit ca să te cresc“ - premiul pentru „Cel mai bun film de anchetă pe anul 1995“; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Şi Dumnezeu se odihnește“, despre catastrofa navală din 4/5 ianuarie 1995, filmt selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; •1996-realizator al filmului pentru TV „Oameni pe care numai Iisus îi poate săruta“, despre viaţa oamenilor bolnavi de lepră din Dispensarul din Tichileşti-Tulcea; selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; selectat pentru Festivalul MEDIAFEST-Costineşti-1996, nominalizat pentru Gala Laureaţilor; •1990-2008-autor a numeroase ştiri, anchete, investigaţii, reportaje, interviuri, precum şi realizator de emisiuni pentru televiziune; •2006-autorul cărţii „Tragedia navei «Independența»“; •2007-coautorul cărţii „Catastrofa navei «Unirea»“; •2008-coautorul cărţii „Naufragiul navelor «Paris» şi «You Xiu»“; •2009-autorul cărţii „Terente“ (vol. I şi II); •2011-coautorul cărţii „Amintiri despre o flotă pierdută“ (vol. I şi II); •2011-membru de onoare al Ligii Militarilor Profesioniști; •2011-membru al Ligii Navale Române; • 2017 - "Elena de la Dunăre și Mare" - Film documentar (Elena Roizen), Redactor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here