La data de 30 aprilie 1975, în Şantierul Naval „Georgi Dimitrov“ din Varna (R.P. Bulgaria) a fost lansat la apă, după care, în iunie 1976, au fost finalizate lucrările la vrachierul „Salva“ (pavilion: România, IMO: 7512088, indicativ: YQDG, port de înregistrare: Constanţa, 24.850 tdw., 15.856 trb., 9.755 trn., lungime: 185,21 m, lăţime: 22,80 m, înălţime: 14,15 m, pescaj maxim: 10,23 m, echipaj: 36 membri, nr. punţi: 1, propulsie: motor tip 6-RND-76, licenţă: MAN, constructor: „H. Cegielski“ – Poznan, 1973, principiu de funcţionare: diesel, reversibil, 2 timpi, simplu efect, 6 cilindri, 760 x 1.500, 1ELC, puterea maşinii: 12.200 c.p., 8.980 Kw., turaţie: 122 rotaţii/ minut, viteza: 16 Nd., caldarine: 1CAUX-ACV-AZL, 67/ 7, 1CAUX-ACV-GEV, 304/ 7, motor auxiliar: 3 x 740/ 5 AL 25/ 30, generatoare: 3 x 504 Kw., 400V, 50 hz., CA, combustibil: păcură, bunker: 1.514 to., echipamente de navigaţie şi radiocomunicaţie: girocompas, loch electric, radar, radiogoniometru, radiotelefon, staţie radio, capacitate mărfuri vrac: 29.214 mc, nr. magazii: 7, nr. guri magazii: 7).
„Salva” a fost cea de a treia navă din seria mineralierelor de 25.000 tdw. construite de Bulgaria pentru România.
Primul comandant al navei „Salva” a fost Aristotel Popescu.
Nave surori: „Bumbești” (construită în august 1974, „Livezeni” (decembrie 1974), „Vișeu” (aprilie 1976), „Vidraru” (noiembrie 1976), „Lotru” (decembrie 1976) și „Motru” (decembrie 1977).
După anul 1990, „Salva” a mai purtat numele „Dalia“ (1996), „Salva“ (1998) şi „Silvia“ (2001).
Mineralierul a fost tăiat la Rizhao, în octombrie 2002.
La data de 15 august 2002, la bordul vrachierului „Silvia“[1], ex-„Salva“[2] (pavilion: România, IMO: 7512088, armator: „Cosena“ s.r.l. Constanţa, comandant: Ioan Voicu) au decedat trei marinari români.
Nava românească plecase în cursă la data de 31 iulie, şi se afla în apropierea portului Djibouti (Marea Roşie), fiind încărcată cu îngrăşăminte chimice NP 21-20 în vrac, furnizate de „Azomureş“ cu destinația China.
Comandantul Ioan Voicu (48 ani) a decedat în urma unui infarct, iar ofiţerul II mecanic Ion Mereanu (50 ani) şi strungarul Alexandru Nicolescu (45 ani) au murit din cauza unei intoxicaţii, după ce se îmbolnăviseră cu o zi în urmă.
Cu o zi înainte de decesul celor trei, se îmbolnăviseră alţi trei navigatori, respectiv Răzvan Groza – ofiţer de punte, Alexandru Avramuţă – motorist şi Luigi Nicolcioiu – motorist.
Aceştia acuzau simptome identice: greaţă, vărsături, ameţeli şi stare generală foarte proastă.
Medicul care a ajuns la navă a precizat că ar putea fi vorba despre o intoxicaţie cu un gaz toxic.
S-a cerut furnizorului să precizeze ce conţine exact îngrășământul tip NP 21-20.
Potrivit comunicatului remis presei la data de 19 august 2002, Ministerul Afacerilor Externe al României a precizat:
„Nava «Silvia» a ancorat în portul Djibouti duminică, 18 august a.c., în jurul orei 17:00 (ora locală).
Comanda navei a fost preluată de noul comandant, trimis din ţară, domnul Vlădan Romulus Iulian; de asemenea, au urcat la bord şi ceilalţi trei marinari trimişi din ţară.
Astăzi, luni, 19 august, între orele 10:00 – 13:00, pe navă au fost prezente autorităţile portuare locale, medicul legist, agentul armatorului.
A fost prezent, de asemenea, domnul Gheorghe Vâlcu, însărcinatul cu afaceri al ţării noastre la Sana’a (Republica Yemen), care acordă, în continuare, asistenţa consulară necesară echipajului navei şi în vederea repatrierii corpurilor neînsufleţite ale celor trei marinari decedaţi.
Corpurile decedaţilor au fost preluate astăzi de autorităţile locale, în vederea efectuării investigaţiilor medicale şi judiciare.
Rezultatul acestora va fi comunicat în zilele următoare.
Transportul în ţară al decedaţilor va fi posibil numai după finalizarea investigaţiilor şi în funcţie de orarul curselor aeriene, eventual la sfârşitul acestei săptămâni. (…).
Conform comunicatului emis de Ministerul Afacerilor Externe al României la data de 23 august 2002 s-a precizat că „(…) În certificatele de deces eliberate potrivit legii locale (Djibouti) se menţionează că toate cele 3 decese au fost cauzate prin «intoxicaţie»; se recomandă efectuarea de autopsii pentru stabilirea cauzelor exacte ale deceselor.
Dată fiind starea, apreciată ca bună, a sănătăţii echipajului navei se consideră că nu ar mai fi necesar un alt control medical în afara celui efectuat imediat după ancorarea navei în portul Djibouti.
La cererea firmei COSENA din Constanţa, în perioada imediat următoare un expert neutru, desemnat de către firma P&I («Protective & Indemnity Assoc.») din Londra, va efectua o expertiză, având drept principal obiectiv verificarea stării tehnice a sistemului de ventilaţie din compartimentul maşinilor navei.
Opt dintre marinarii aflaţi pe navă şi-au manifestat, până în prezent, dorinţa de a se repatria. (…)“.
La 25 august 2002, opt marinari de pe vrachierul „Silvia“ au sosit în ţară, după ce au solicitat insistent repatrierea, pentru că nu au mai putut suporta clima din regiune.
Odată cu cei opt navigatori, ar fi trebuit să ajungă în ţară şi corpurile celor trei decedaţi, dar acestea nu au putut fi urcate în avion din cauza lipsei de spaţiu.
Pe nava „Silvia“ mai rămăseseră opt membri ai echipajului.
Sursă: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.
[1] Nume primit în anul 2001; a mai purtat numele „Dalia“ (1996).
[2] Pavilion: România; nume purtat în anii 1976 şi 1998.