„Franz I“ – primul vas de transport mărfuri care a navigat pe Dunăre

0
365

1830, 26 iulie – a plecat în cursa inaugurală vasul (cu zbaturi şi vele „Franz I“ (armator: D.D.S.G. – Societatea Dunăreană de Navigaţie cu Aburi – cu sediul la Viena, corp de lemn, lungime: 48,00 m, lăţime: 6,75 m, 11,43 m cu zbaturile, pescaj: 1,60 m, puterea maşinii: 60 c.p., constructor: 1830, „Schiffswerft“, Floridsdorf – Viena, după un proiect britanic).

„Franz I“ - primul vas cu aburi pe Dunare (1830)A fost primul[1] vas de transport mărfuri care a navigat pe Dunăre şi a efectuat curse regulate între anii 1830-1848.

În anul 1841 a fost reconstruit, primind un corp metalic.

În anul 1848 a fost cumpărat de Ungaria, pentru armată, şi botezat „Meszaros“, fiind dotat cu două tunuri x 74 mm, 8 tunuri x 57 mm şi 2 obuziere x 60 mm.

Anul 1831, momentul lansării la apă a piroscafului (navă cu aburi) FRANZ I.
Anul 1831, momentul lansării la apă a piroscafului (navă cu aburi) FRANZ I.

În scurt timp a fost preluat de austrieci şi botezat „General Schlick“, suferind noi modificări, devenind remorcher-transportor, sub denumirea A-7.

A fost radiat în 1918.

Piroscaful FRANZ I (detaliu timonă).
Piroscaful FRANZ I (detaliu timonă).

1829 – a fost înfiinţată „Societatea de Navigaţie cu Aburi pe Dunăre“ (D.D.S.G. – Donau Dampfschiffahrts Suddeutsche Gesellschaft), aparţinând Austriei, pentru transportul mărfurilor şi pasagerilor.

Societatea şi-a început activitatea cu nava „Franz I“, urmată de navele „Argo“, „Panonia“, „Arpad“, „Nadar“, „Zringi“, „Mariana“.

În anul 1845, la bordul navei „Franz I“ se va îmbarca poetul Vasile Alecsandri[2], pentru o călătorie de la Galaţi la Istanbul.


[1] Primul vas cu vapori şi zbaturi din istoria navigaţiei mondiale a fost „Clermont“ (lungime: 41,00 m, lăţime: 5,00 m, înălţime: 2,00 m, propulsie: maşină cu aburi tip „Boulton“ şi „Watt“, construită în Anglia); vasul a fost construit la New York, de ing. american Robert Fulton, după o serie de experienţe începute în anul 1803; maşinile cu aburi puneau în mişcare două zbaturi montate în borduri; primul voiaj al vasului a avut loc la 7 august 1807 pe fluviul Hudson, pe o distanţă de 240 km şi o viteză constantă de 5 Nd.; a efectuat curse regulate de pasageri între New York şi Albany.

[2] Vasile Alecsandri (1821-1890) – poet, dramaturg, folclorist, om politic, ministru, diplomat, academician român, membru fondator al Academiei Române, creator al teatrului românesc şi al literaturii dramatice în România, personalitate marcantă a Moldovei şi apoi a României de-a lungul întregului secol al XIX-lea.

 

Comentează pe Facebook

Articolul precedentCavoul din parcul Casei de Cultură
Articolul următorParcul de la Gară și zona Gării C.F.R. – Poarta de intrare în… Primăria Constanței
CUMPĂNĂ C. CONSTANTIN - jurnalist • licenţiat al Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice „David Ogilvy”; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Am muncit ca să te cresc“ - premiul pentru „Cel mai bun film de anchetă pe anul 1995“; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Şi Dumnezeu se odihnește“, despre catastrofa navală din 4/5 ianuarie 1995, filmt selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; •1996-realizator al filmului pentru TV „Oameni pe care numai Iisus îi poate săruta“, despre viaţa oamenilor bolnavi de lepră din Dispensarul din Tichileşti-Tulcea; selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; selectat pentru Festivalul MEDIAFEST-Costineşti-1996, nominalizat pentru Gala Laureaţilor; •1990-2008-autor a numeroase ştiri, anchete, investigaţii, reportaje, interviuri, precum şi realizator de emisiuni pentru televiziune; •2006-autorul cărţii „Tragedia navei «Independența»“; •2007-coautorul cărţii „Catastrofa navei «Unirea»“; •2008-coautorul cărţii „Naufragiul navelor «Paris» şi «You Xiu»“; •2009-autorul cărţii „Terente“ (vol. I şi II); •2011-coautorul cărţii „Amintiri despre o flotă pierdută“ (vol. I şi II); •2011-membru de onoare al Ligii Militarilor Profesioniști; •2011-membru al Ligii Navale Române; • 2017 - "Elena de la Dunăre și Mare" - Film documentar (Elena Roizen), Redactor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here