Nava cu zbaturi „Anghel Saligny“ – 50 de ani în serviciu pe ruta Brăila – Galați – Tulcea

0
1174

1884 – a fost construită nava (cu zbaturi) de pasageri „Anghel Saligny“[1], ex-„Austria“ (pavilion: România, armator: S.R.D., port de înregistrare: Brăila, corp din oţel, punte din lemn, lungime: 50,29 m, lăţime: 5,65 m, înălţime: 2,74 m, pescaj: 1,85 m, propulsie: maşină tip „Compound“, puterea maşinii: 480 c.p., viteza: 21 km/ h, combustibil: păcură, capacitatea depozitului de combustibil: 44 to., consum: 360 kg/ h, constructor: 1884, Budapesta).

Nava de pasageri cu zbaturi ANGHEL SALIGNY la Brăila, în timpul WW2.
Nava de pasageri cu zbaturi ANGHEL SALIGNY la Brăila, în timpul WW2.
În anul 1921 a fost cumpărată de Societatea Română de Navigaţie pe Dunăre (S.R.D.), care a transportat-o la Linz, pentru transformări, şi a botezat-o cu numele celebrului inginer român.
Misiunea acestei nave în exploatare a fost de a transporta pasageri pe ruta Brăila – Galaţi – Tulcea şi retur, serviciu pe care l-a îndeplinit timp de 50 de ani.
Nava cu zbaturi ANGHEL SALIGNY. (foto din colecţia de familie Marius Toporaş).
Nava cu zbaturi ANGHEL SALIGNY (foto din colecţia de familie Marius Toporaş).
În anul 1975 a fost scoasă din serviciul navigaţiei (înlocuită de nava de pasageri „Muntenia“), devenind un local de cofetărie în Galaţi.
În anul 1987 a fost cuprinsă de un incendiu devastator, care a distrus inventarul de la bord şi a afectat suprastructura, devenind epavă.
În această stare a fost trasă la circa două mile marine aval de port, unde a fost devalizată de diferite părţi componente.
Sursă: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.
Precizare: unele dintre informațiile din acest articol sunt valabile până la 31 decembrie 2010, data finalizării cărții.

[1] Navă identică cu „ Anghel Saligny“ este „ Republica“, ex-„Csobanc“ (pavilion: România, 540 trb., construită în anul 1903); deosebirea dintre cele două nave era că „Anghel Saligny“ avea saloane pentru pasageri, iar selatura punţii (curbură a punţii în sens longitudinal) principale era dreaptă de la prova la pupa; „Republica“ avea selatura punţii curbată spre pupa-prova şi de la centru către borduri; fiind navă de război, puntea curbată avea proprietatea de a ricoşa proiectilele.
 

Comentează pe Facebook

Articolul precedent„Paşcani“ – prima navă românească de tip Ro-Ro
Articolul următorCum a scăpat cargoul „Mamaia“ de la distrugere
CUMPĂNĂ C. CONSTANTIN - jurnalist • licenţiat al Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice „David Ogilvy”; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Am muncit ca să te cresc“ - premiul pentru „Cel mai bun film de anchetă pe anul 1995“; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Şi Dumnezeu se odihnește“, despre catastrofa navală din 4/5 ianuarie 1995, filmt selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; •1996-realizator al filmului pentru TV „Oameni pe care numai Iisus îi poate săruta“, despre viaţa oamenilor bolnavi de lepră din Dispensarul din Tichileşti-Tulcea; selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; selectat pentru Festivalul MEDIAFEST-Costineşti-1996, nominalizat pentru Gala Laureaţilor; •1990-2008-autor a numeroase ştiri, anchete, investigaţii, reportaje, interviuri, precum şi realizator de emisiuni pentru televiziune; •2006-autorul cărţii „Tragedia navei «Independența»“; •2007-coautorul cărţii „Catastrofa navei «Unirea»“; •2008-coautorul cărţii „Naufragiul navelor «Paris» şi «You Xiu»“; •2009-autorul cărţii „Terente“ (vol. I şi II); •2011-coautorul cărţii „Amintiri despre o flotă pierdută“ (vol. I şi II); •2011-membru de onoare al Ligii Militarilor Profesioniști; •2011-membru al Ligii Navale Române; • 2017 - "Elena de la Dunăre și Mare" - Film documentar (Elena Roizen), Redactor.