Vă mai aduceți aminte de nava DIERNA?

0
5847
Catamaranul „Dierna“ a fost o navă de pasageri tip ferry-boat, prima navă costieră de pasageri construită în România (foto realizată în luna mai 1998).

În luna mai 1986 au fost finalizate lucrările la nava (tip catamaran[1]) de pasageri „Dierna“ (pavilion: România, IMO: 8828226, port de înregistrare: Constanţa, 532 trb., 160 trn., lungime: 37,33 m, lăţime: 11,67 m, înălţime: 4,61 m, pescaj maxim: 2,80 m, echipaj: 6 membri, pasageri: 241 persoane, nr. punţi: 3, propulsie: 2 x 6VD18/ 15-A1-1, VEB Elbe Werk, Rosslau, 1982, principiu de funcţionare: diesel, 4 timpi, simplu efect, 6 cilindri, 150 x 180, 2ELC, puterea maşinii: 940 c.p., 730 Kw., turaţie: 1.500 rotaţii/ minut, viteza: 12 Nd., generatoare: 2 x 56 Kw., 400V, 50 Hz., CA, bunker: 22,36 to., constructor: octombrie 1985, Şantierul Naval Olteniţa). 

Nava de pasageri „Dierna“ acostată în portul turistic TOMIS - Constanța.
Nava de pasageri „Dierna“.
„Dierna“ – o navă de pasageri tip ferry-boat, prima navă costieră de pasageri construită în ţara noastră, care, mulți ani, a făcut parte din peisajul de promenadă din portul turistic TOMIS – Constanța.
Este o navă de tip catamaran (pe două corpuri) şi poate naviga pe o mare de până la gradul 5.
Dispune de două cârme cu comandă unică sincronizată.
Nava de pasageri „Dierna“ pe docul plutitor (vedere din prova).
Nava de pasageri „Dierna“ pe docul plutitor (prova).

După lansarea la apă (04 iunie 1986), urma să fie „dotată cu trei saloane pentru pasageri, sală de proiecţii video şi cinematograf, sală pentru discotecă“.[2]

În timpul probelor de mare s-a constatat că nava are probleme de stabilitate pe mare agitată, ceea ce ar putea constitui un real pericol pentru croazierele pe Marea Neagră.
Nava de pasageri „Dierna“ pe docul plutitor (vedere din pupa tribord).
Nava de pasageri „Dierna“ pe docul plutitor (pupa tribord).
Deși pasagerul a fost lansat sub sloganul „Un vapor supranumit VACANȚA”, fiind proiectat pentru croaziere de o zi pe Marea Neagră, în timpul sezonului estival, după câteva plimbări s-a constatat că turiștii nu puteau rezista mai mult de doua ore pe mare (vezi aici), ceea ce a făcut ca interesul acestora pentru astfel de distracție să scadă drastic.
În anul 1991 a fost mutată în portul Agigea.
Imagine nocturnă cu „Dierna“ sau FLAMINGO CASINO, în portul israelian Eilat.
Imagine nocturnă cu „Dierna“ sau FLAMINGO CASINO, în portul israelian Eilat.
În cursul anului 1999, „Dierna” a fost vândută unor armatori israelieni și a primit numele „Victoria 2000“ (pavilion: Belize), nava suportând unele transformări (schimbarea motoarelor, modificarea suprastructurii, montarea de balustrade, schimbarea cablurilor etc) cu scopul desfășurării activităților specifice cazinourilor (FLAMINGO CASINO).
Nava DIERNA (3)În anul 2004, după ce poliţia israeliană a interzis activitatea navelor-cazinou din portul Eilat (vezi aici), nava a rămas abandonată până în anul 2007, când a fost cumpărată de un armator din Haifa, primind numele „Victoria” (pavilion: Israel), pentru plimbări pe Marea Mediterană.
Sursă: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.
Precizare: unele dintre informațiile din acest articol sunt valabile până la 31 decembrie 2010, data finalizării cărții.

[1] Catamaran – ambarcațiune cu pânze alcătuită din două corpuri de plutire paralele, legate printr-o punte comună, pe care se poate ridica o suprastructură; acest  sistem de construcție a început să fie utilizat și pe unele nave speciale, de exemplu pe navele pentru ridicarea submarinelor; pirogă cu două flotoare laterale.

[2] „Dobrogea nouă“, Anul XXXVIII, nr. 11524, duminică, 29 septembrie 1985, pag. 2.

 

Comentează pe Facebook

Articolul precedent„Moineşti“ – prima navă maritimă construită la Tulcea
Articolul următor„Steluţa“ și „Luceafărul“ – vaporașele copilăriei și adolescenței noastre
CUMPĂNĂ C. CONSTANTIN - jurnalist • licenţiat al Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice „David Ogilvy”; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Am muncit ca să te cresc“ - premiul pentru „Cel mai bun film de anchetă pe anul 1995“; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Şi Dumnezeu se odihnește“, despre catastrofa navală din 4/5 ianuarie 1995, filmt selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; •1996-realizator al filmului pentru TV „Oameni pe care numai Iisus îi poate săruta“, despre viaţa oamenilor bolnavi de lepră din Dispensarul din Tichileşti-Tulcea; selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; selectat pentru Festivalul MEDIAFEST-Costineşti-1996, nominalizat pentru Gala Laureaţilor; •1990-2008-autor a numeroase ştiri, anchete, investigaţii, reportaje, interviuri, precum şi realizator de emisiuni pentru televiziune; •2006-autorul cărţii „Tragedia navei «Independența»“; •2007-coautorul cărţii „Catastrofa navei «Unirea»“; •2008-coautorul cărţii „Naufragiul navelor «Paris» şi «You Xiu»“; •2009-autorul cărţii „Terente“ (vol. I şi II); •2011-coautorul cărţii „Amintiri despre o flotă pierdută“ (vol. I şi II); •2011-membru de onoare al Ligii Militarilor Profesioniști; •2011-membru al Ligii Navale Române; • 2017 - "Elena de la Dunăre și Mare" - Film documentar (Elena Roizen), Redactor.