
În luna mai 1986 au fost finalizate lucrările la nava (tip catamaran[1]) de pasageri „Dierna“ (pavilion: România, IMO: 8828226, port de înregistrare: Constanţa, 532 trb., 160 trn., lungime: 37,33 m, lăţime: 11,67 m, înălţime: 4,61 m, pescaj maxim: 2,80 m, echipaj: 6 membri, pasageri: 241 persoane, nr. punţi: 3, propulsie: 2 x 6VD18/ 15-A1-1, VEB Elbe Werk, Rosslau, 1982, principiu de funcţionare: diesel, 4 timpi, simplu efect, 6 cilindri, 150 x 180, 2ELC, puterea maşinii: 940 c.p., 730 Kw., turaţie: 1.500 rotaţii/ minut, viteza: 12 Nd., generatoare: 2 x 56 Kw., 400V, 50 Hz., CA, bunker: 22,36 to., constructor: octombrie 1985, Şantierul Naval Olteniţa).

„Dierna“ – o navă de pasageri tip ferry-boat, prima navă costieră de pasageri construită în ţara noastră, care, mulți ani, a făcut parte din peisajul de promenadă din portul turistic TOMIS – Constanța.
Este o navă de tip catamaran (pe două corpuri) şi poate naviga pe o mare de până la gradul 5.
Dispune de două cârme cu comandă unică sincronizată.

După lansarea la apă (04 iunie 1986), urma să fie „dotată cu trei saloane pentru pasageri, sală de proiecţii video şi cinematograf, sală pentru discotecă“.[2]
În timpul probelor de mare s-a constatat că nava are probleme de stabilitate pe mare agitată, ceea ce ar putea constitui un real pericol pentru croazierele pe Marea Neagră.

Deși pasagerul a fost lansat sub sloganul „Un vapor supranumit VACANȚA”, fiind proiectat pentru croaziere de o zi pe Marea Neagră, în timpul sezonului estival, după câteva plimbări s-a constatat că turiștii nu puteau rezista mai mult de doua ore pe mare (vezi aici), ceea ce a făcut ca interesul acestora pentru astfel de distracție să scadă drastic.
În anul 1991 a fost mutată în portul Agigea.

În cursul anului 1999, „Dierna” a fost vândută unor armatori israelieni și a primit numele „Victoria 2000“ (pavilion: Belize), nava suportând unele transformări (schimbarea motoarelor, modificarea suprastructurii, montarea de balustrade, schimbarea cablurilor etc) cu scopul desfășurării activităților specifice cazinourilor (FLAMINGO CASINO).
În anul 2004, după ce poliţia israeliană a interzis activitatea navelor-cazinou din portul Eilat (vezi aici), nava a rămas abandonată până în anul 2007, când a fost cumpărată de un armator din Haifa, primind numele „Victoria” (pavilion: Israel), pentru plimbări pe Marea Mediterană.
Sursă: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.
Precizare: unele dintre informațiile din acest articol sunt valabile până la 31 decembrie 2010, data finalizării cărții.
[1] Catamaran – ambarcațiune cu pânze alcătuită din două corpuri de plutire paralele, legate printr-o punte comună, pe care se poate ridica o suprastructură; acest sistem de construcție a început să fie utilizat și pe unele nave speciale, de exemplu pe navele pentru ridicarea submarinelor; pirogă cu două flotoare laterale.
[2] „Dobrogea nouă“, Anul XXXVIII, nr. 11524, duminică, 29 septembrie 1985, pag. 2.