Cargoul „Lugoj“ s-a scufundat în Marea Nordului

0
1625
În luna decembrie 1984 au fost finalizate lucrările la cargoul „Lugoj“ (pavilion: România, IMO: 8502195, indicativ: YQNX, port de înregistrare: Constanţa, 8.749 tdw., 5.934 trb., 3.529 trn., lungime: 130,68 m, lăţime: 17,71 m, înălţime: 10,20 m, pescaj maxim: 8,10 m, echipaj: 38 membri, nr. punţi: 2, propulsie: motor tip 5-RD-68, licenţă: „Sulzer“, constructor: „H. Cegielski“ – Poznan, 1983, „3 Maj“ – Rijeka, principiu de funcţionare: diesel, ireversibil, 2 timpi, simplu efect, 5 cilindri, 680 x 1.250, 1ELC, puterea maşinii: 6.100 c.p., 4.487 Kw., turaţie: 150 rotaţii/ minut, viteza: 16 Nd., caldarine: 1CAUX-ACV-AZL, 29/ 7, 1CAUX-ACV-GEV, 125/ 7, motor auxiliar: 3 x 300/ SKL – DMR 6NVD26A-2, generatoare: 3 x 200, 1 x 140 Kw., 390V, 50 Hz., CA, combustibil: păcură, bunker: 1.130 to., autonomie: 1.600 Mm, echipamente de navigaţie şi radiocomunicaţie: girocompas, loch electric, radar, radiogoniometru, radiotelefon, sondă ultrason, staţie radio, capacitate mărfuri vrac: 11.980 mc, capacitate mărfuri generale: 11.067 mc, cherestea pe punte: 910 to., nr. magazii: 4, nr. guri magazii: 4, instalaţii de încărcare/ descărcare: 4 macarale x 3,2/ 5 to., constructor: Şantierul Naval Brăila).
După anul 1990 a mai purtat numele „Carmen” și „Iugo“ (1999).
La data de 04 martie 2000, cargoul „Iugo“, ex-„Lugoj“[1] (IMO: 8502195, comandant: c.l.c. Robert-Liviu Maleescu), s-a scufundat la circa 45 Mm de portul Rotterdam (Olanda), în punctul de coordonate 52° 13’ 06’’ Nord/ 3° 30’ Est.
„Un vas românesc s-a scufundat în Marea Nordului, din cauza încărcăturii şi a unei furtuni puternice[2]
Cargobotul românesc «Lugoj» s-a scufundat sâmbătă în Marea Nordului, cei 17 marinari români, membri ai echipajului, fiind salvaţi cu elicopterele pazei de coastă olandeze.
Cargobotul «Lugoj», de 8.000 tdw., a aparţinut companiei «Romline» şi a fost vândut anul trecut unei firme din Saint Vincent.
Din informaţiile oferite de reprezentanţii «Romline», reiese că accidentul s-a produs la 45 de mile de Rotterdam, pe o mare furtunoasă.
Nava plecase din portul Rotterdam şi era încărcată cu deşeuri de fier.
Sâmbătă, în jurul orei 11, nava a început să se încline din cauza încărcăturii, care a alunecat în hambare.
Echipajul a anunţat paza de coastă, care a trimis rapid două elicoptere, iar două ore mai târziu, cei 17 membri ai echipajului erau deja transportaţi la hotel din port.
Cu ajutorul unor remorchere, au început imediat operaţiunile de tractare a navei, însă aceasta  s-a scufundat în jurul orei 22.00, din cauza furtunii.
Reprezentanţii firmei din Saint Vincent, care au coordonat toate operaţiunile de salvare, au declarat că nava era asigurată şi că cei 17 români se vor întoarce acasă.
Liderul S.L.N., Adrian Mihălcioiu, a contactat deja pe reprezentanţii din Olanda ai I.T.F. (Organizaţia Internaţională de Transport), pentru a lua legătura cu marinarii români“.
Epava cargoului a fost tăiată în patru părţi, la Rotterdam, la sfârşitul anului 2000.
Sursă: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.

[1] Pavilion: România.
[2] „România liberă“, nr. 3026, luni, 6 Martie 2000, pag. 1.
 

Comentează pe Facebook

Articolul precedentMoartea a șase români la bordul navei „Evangelistria III“
Articolul următorExplozie și incendiu la bordul petrolierului bulgăresc „Mesta“, nu departe de Cazinou!
CUMPĂNĂ C. CONSTANTIN - jurnalist • licenţiat al Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice „David Ogilvy”; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Am muncit ca să te cresc“ - premiul pentru „Cel mai bun film de anchetă pe anul 1995“; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Şi Dumnezeu se odihnește“, despre catastrofa navală din 4/5 ianuarie 1995, filmt selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; •1996-realizator al filmului pentru TV „Oameni pe care numai Iisus îi poate săruta“, despre viaţa oamenilor bolnavi de lepră din Dispensarul din Tichileşti-Tulcea; selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; selectat pentru Festivalul MEDIAFEST-Costineşti-1996, nominalizat pentru Gala Laureaţilor; •1990-2008-autor a numeroase ştiri, anchete, investigaţii, reportaje, interviuri, precum şi realizator de emisiuni pentru televiziune; •2006-autorul cărţii „Tragedia navei «Independența»“; •2007-coautorul cărţii „Catastrofa navei «Unirea»“; •2008-coautorul cărţii „Naufragiul navelor «Paris» şi «You Xiu»“; •2009-autorul cărţii „Terente“ (vol. I şi II); •2011-coautorul cărţii „Amintiri despre o flotă pierdută“ (vol. I şi II); •2011-membru de onoare al Ligii Militarilor Profesioniști; •2011-membru al Ligii Navale Române; • 2017 - "Elena de la Dunăre și Mare" - Film documentar (Elena Roizen), Redactor.