Moartea a șase români la bordul navei „Evangelistria III“

0
169
Traulerul „Burgermeister Smidt“, botezat ulterior „Evangelistria III“.
La sfârșitul lunii septembrie 1999, la bordul traulerului „Evangelistria III“[1], ex-„V.415“[2] (pavilion: Cipru, IMO: 5109980, 527 trb., lungime: 54,10 m, lăţime: 8,40 m, constructor: aprilie 1941, Unterweser“, Lehe – Germania; a fost lansat la apă la data de 1 martie 1941) au fost descoperite cadavrele a şase persoane, trei bărbaţi şi trei femei.
„Moartea vine din cală. Dispariţia a şase români, la bordul cargoului «Evanghelista III»[3]
La sfârşitul săptămânii trecute, într-o magazie plină cu seminţe de floarea-soarelui de pe nava cipriotă «Evanghelista III», sosită în portul spaniol Sevilla, s-au găsit cadavrele a şase persoane, trei bărbaţi şi trei femei.
Sâmbătă dimineaţă, poliţia spaniolă a demarat primele investigaţii. La început, s-au vehiculat unele informaţii conform cărora, în realitate, ar exista şapte cadavre, s-a crezut că este vorba despre un grup de emigranţi.
Medicii au constatat că moartea a survenit prin sufocare.
În ce priveşte identitatea acestora, la început s-au emis tot felul de supoziţii, care au generat o stare de confuzie.
Trauler (2)În aceeaşi magazie s-au găsit mai multe bagaje. Existenţa unor documente de identitate a limpezit într-o oarecare măsură situaţia.
Din datele analizate de poliţie reieşea că persoanele decedate sunt de naţionalitate română, dar autorităţile spaniole au refuzat, într-o primă fază a cercetărilor, să facă vreo declaraţie oficială.
După ce, vineri seară, s-au prezentat primele imagini cu nava cipriotă, familia Zalariu din Constanţa a intrat în panică, Ilie Zalariu, capul familiei, recunoscând bagajele ca fiind ale fiului său. Informaţia a circulat foarte repede printre vecini, şi, în scurt timp, oamenii s-au strâns ca la priveghi.
Din surse locale am aflat că cele şase victime ar fi: Marcel Zalariu (36 de ani), Venera Băieţel (23 ani), Adela Băieţel (25 ani), Constantin Dumică (47 ani), Rodica Marin (42 ani) şi încă o persoană al cărei nume nu este cunoscut, deocamdată.
Se pare că membrii acestui grup s-au pregătit din timp să fugă din ţară, dovadă că printre lucrurile din bagaje s-au găsit bidoane cu apă şi pachete cu hrană.
Nava cipriotă a sosit în data de 17 septembrie a.c. la dana siloz a portului Constanţa Sud – Agigea. Zona ar putea fi catalogată ca un sat fără câini, deoarece nu este păzită şi, ca atare, oricine poate urca, infiltrându-se printre docheri, la bordul unei nave.
Cele şase persoane au beneficiat, însă, din câte am aflat, şi de sprijinul unui muncitor, căruia i s-ar fi plătit, pentru serviciul de a-i fi lăsat să pătrundă în magazie, o taxă de peste trei milioane lei.
Călătorii clandestini nu au luat însă în calcul pericolele la care se expun, fiind convinşi pesemne că vor rezista mai multe zile într-un spaţiu lipsit de oxigen.
De regulă, în cazul transporturilor de cereale, marfa este tratată cu anumite substanţe contra dăunătorilor, după care uşile magaziilor se închid ermetic, fiind sigilate. Nu este greu să ne imaginăm, în aceste condiţii, în ce chinuri groaznice au murit cei şase nefericiţi.
Cargoul a părăsit portul românesc în seara zilei de 22 septembrie a.c. Căpitănia Constanţa a fost informată sâmbătă în legătură cu faptul că la bordul cargoului «Evanghelista III» au fost găsiţi şase români morţi, dar autorităţile spaniole nu au oferit nici o informaţie în legătură cu identitatea acestora.
Din păcate, în ultimii ani, şi alţi români au pierit în condiţii similare. Cu doar două luni în urmă, o navă a sosit în Canada cu trei români sufocaţi într-un container, ca să nu mai reamintim de cazul «Maersk Dubai»“.

Trauler♦ ♦ ♦

 „Repatrierea cadavrelor de pe «Evangelista» costă 7.000 de dolari[4]
Autorităţile române vor avea, probabil, dificultăţi, cu repatrierea celor şase cadavre de pe nava «Evangelista», din cauza costului transportului, care se ridică la şase – şapte mii de dolari, a declarat ieri consulul României la Madrid, Alexandru Lincu.
Diplomatul a precizat că ancheta pentru identificarea celor şase trupuri neînsufleţite nu a fost finalizată, urmînd ca poliţia spaniolă să trimită amprentele victimelor în România.
Anchetatorii au găsit asupra unui cadavru un paşaport consular, eliberat la Milano, şi trei certificate de naştere, iar asupra altuia încă trei certificate, toate atestînd cetăţenia română a posesorilor.
Cercetările urmează să stabilească dacă actele de identitate au aparţinut într-adevăr celor şase persoane găsite moarte pe «Evangelista».
Consulul a arătat că plata transportului pentru repatrierea cadavrelor ar putea intra în sarcina statului român, dacă nu va fi făcută de compania la care este asigurat vasul sau de căpitanul navei“.

[1] Nume primit în anul 1957; a mai purtat numele „Ginny“ (1945), „Burgermeister Smidt“ (1947).
[2] Nume primit în anul 1943 (pavilion: Germania).
[3] Lucian Cristea, „Moartea vine din cală. Dispariţia a şase români, la bordul cargoului «Evanghelista III»“, în „România liberă“, nr. 2987, luni, 4 octombrie 1999, pag. 24; numele corect al navei este „Evangelistria III“.
[4] „Ziarul de Iaşi“, 5 octombrie 1999 (http://www.ziaruldeiasi.ro/national-extern/alte-stiri~ni11of).
 

Comentează pe Facebook

Articolul precedentDrama echipajului de pe „Călăraşi“: „Eram singuri, în plin ocean, răsuciţi de valurile enorme. Preferam să murim înecaţi, decât în fălcile rechinilor”.
Articolul următorCargoul „Lugoj“ s-a scufundat în Marea Nordului
CUMPĂNĂ C. CONSTANTIN - jurnalist • licenţiat al Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice „David Ogilvy”; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Am muncit ca să te cresc“ - premiul pentru „Cel mai bun film de anchetă pe anul 1995“; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Şi Dumnezeu se odihnește“, despre catastrofa navală din 4/5 ianuarie 1995, filmt selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; •1996-realizator al filmului pentru TV „Oameni pe care numai Iisus îi poate săruta“, despre viaţa oamenilor bolnavi de lepră din Dispensarul din Tichileşti-Tulcea; selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; selectat pentru Festivalul MEDIAFEST-Costineşti-1996, nominalizat pentru Gala Laureaţilor; •1990-2008-autor a numeroase ştiri, anchete, investigaţii, reportaje, interviuri, precum şi realizator de emisiuni pentru televiziune; •2006-autorul cărţii „Tragedia navei «Independența»“; •2007-coautorul cărţii „Catastrofa navei «Unirea»“; •2008-coautorul cărţii „Naufragiul navelor «Paris» şi «You Xiu»“; •2009-autorul cărţii „Terente“ (vol. I şi II); •2011-coautorul cărţii „Amintiri despre o flotă pierdută“ (vol. I şi II); •2011-membru de onoare al Ligii Militarilor Profesioniști; •2011-membru al Ligii Navale Române; • 2017 - "Elena de la Dunăre și Mare" - Film documentar (Elena Roizen), Redactor.