La data de 19 februarie 1981, cargoul „Akra Aktion“, ex-„Steven“ (pavilion: Grecia, IMO: 5340912, 3.852 tdw., armator: „Antria Shipping Co. Ltd.“, Monrovia, lungime: 91,42 m, lăţime: 12,54 m, pescaj: 6,75 m, puterea maşinii: 1.600 c.p., viteza: 12,5 Nd., constructor: aprilie 1957, Amsterdam – Olanda) a eşuat în zona Vama Veche.
Nava era încărcată cu 3.575 tone laminate de oţel (colaci de sârmă) de la Brăila şi se îndrepta spre Alexandria (Egipt).
Cauza naufragiului a fost o puternică furtună, care a provocat defectarea motorului principal.
Echipajul a fost salvat, însă nava nu a mai fost recuperată, fiind considerată pierdere totală şi definitivă.
În prezent, deasupra apei a rămas vizibilă o mică parte din prova epavei.
„«Akra Aktion», nava răpusă de furtună[1]
(…) 19 februarie 1981, Vama Veche. O localnică din satul de pescari de la marginea României trebăluieşte prin curte. E un ger năprasnic, şi Didina Ilie caută să termine repede treburile şi să intre în casă. Dar o vecină îi strigă de peste gard că e vâlvă mare pe plajă, că o navă străină răpusă de furtuna de azi-noapte a rămas înţepenită la câteva sute de metri de mal.
«Ei, şi?» – răspunde femeia şi dă din mână a lehamite. Mare lucru nu i se pare. Din fundul curţii vede că s-au strâns oameni pe plajă, zgribuliţi din cauza brizei geroase, dar ea nu-i aşa de curioasă.
«Era iarnă, ce mare lucru să vezi, mai ales că era într-o zi cu ceaţă. Nu m-am dus şi eu, că era un frig de crăpau pietrele. Am văzut din curte elicopterele care s-au dus să scoată oamenii de pe navă.» – îşi aduce aminte acum Didina Ilie, după aproape 30 de ani de la eşuarea navei «Akra Aktion».
După ce a eşuat, în tot satul s-a aflat că e vorba despre o navă grecească. Tot pentru asigurare, ar fi aflat atunci sătenii.
«Se vede pe hartă că adâncimea este foarte mică în zona în care nava a eşuat. Grecii ştiau, s-au dus intenţionat.» – spune Laurenţiu Preda, de la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Marină «Grigore Antipa», care se află până la sfârşitul sezonului estival în Vama Veche, pentru informarea turiştilor despre importanţa rezervaţiei 2 Mai-Vama Veche.
Institutul are în custodie, din 2004, rezervaţia marină. Faţă de «Evanghelia» lui nea Mitan, «Akra Aktion» a fost sacrificată cu încărcătură. Colaci întregi de sârmă, care ar fi trebuit descărcaţi în porturile româneşti.
Sângele rece al grecilor a mers şi mai departe. Timp de trei zile, cât nu li s-a dat voie să părăsească nava, marinarii eşuaţi au stat fără mâncare, spun localnicii mai în vârstă. Încărcătura a fost scoasă la suprafaţă 20 de ani mai târziu.
«Sârma era aşa cum fusese ea la început. Zici că nu stătuse în apă.» – îşi aminteşte pescarul Luca Balaban, de loc din Jurilovca. Bărbatul ars de soare a văzut cum vasul eşuat s-a transformat şi a pierdut încet lupta cu marea.
Se va scufunda în doi ani
«Când am pus prima dată piciorul în Vama Veche, acum 8 ani, epava nu se scufundase. Era îndreptată spre Sud, dar a venit furtuna aceea mare şi a sucit-o. Atunci a căzut şi catargul.» – îşi aminteşte pescarul.
Din cauza instabilităţii navei, scufundătorilor le-a fost interzis accesul în zonă. Pe viitor, doar peştii se vor mai bucura de soarta nefericită a vasului grecesc.
«Toate epavele sunt considerate un capital pentru rezervaţiile marine. Se transformă într-un recif artificial. Am făcut primele investigaţii subacvatice acum doi ani şi am văzut că epava a devenit „o locuinţă“ pentru scoici, actinii şi bancuri de peşti.» – spune Tania Zaharia, coordonatorul proiectului «Rezervaţia Marină 2 Mai – Vama Veche».
Se spune că, în doi ani, rămăşiţele care se mai văd la suprafaţă vor dispărea în adâncuri“.
Sursă: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.
[1] Andreea Pocotilă, „«Akra Aktion», nava răpusă de furtună“, în „Evenimentul zilei“, nr. 5276, 29 august 2008, pag. 1, 7; (vezi aici).