Cargoul „Akra Aktion“ a eșuat la Vama Veche

0
1840
La data de 19 februarie 1981, cargoul „Akra Aktion“, ex-„Steven“ (pavilion: Grecia, IMO: 5340912, 3.852 tdw., armator: „Antria Shipping Co. Ltd.“, Monrovia, lungime: 91,42 m, lăţime: 12,54 m, pescaj: 6,75 m, puterea maşinii: 1.600 c.p., viteza: 12,5 Nd., constructor: aprilie 1957, Amsterdam – Olanda) a eşuat în zona Vama Veche.
Nava era încărcată cu 3.575 tone laminate de oţel (colaci de sârmă) de la Brăila şi se îndrepta spre Alexandria (Egipt).
Cauza naufragiului a fost o puternică furtună, care a provocat defectarea motorului principal.
Echipajul a fost salvat, însă nava nu a mai fost recuperată, fiind considerată pierdere totală şi definitivă.
În prezent, deasupra apei a rămas vizibilă o mică parte din prova epavei.

Akra Aktion (intreaga)„«Akra Aktion», nava răpusă de furtună[1]

(…) 19 februarie 1981, Vama Veche. O localnică din satul de pescari de la marginea României trebăluieşte prin curte. E un ger năprasnic, şi Didina Ilie caută să termine repede treburile şi să intre în casă. Dar o vecină îi strigă de peste gard că e vâlvă mare pe plajă, că o navă străină răpusă de furtuna de azi-noapte a rămas înţepenită la câteva sute de metri de mal.
«Ei, şi?» – răspunde femeia şi dă din mână a lehamite. Mare lucru nu i se pare. Din fundul curţii vede că s-au strâns oameni pe plajă, zgribuliţi din cauza brizei geroase, dar ea nu-i aşa de curioasă.
Epava „Akra Aktion“ (foto din 23 august 2007; pe prova babord se vede înscris vechiul nume STEVEN).
Epava „Akra Aktion“ (foto din 23 august 2007; pe prova babord se vede înscris vechiul nume STEVEN).
«Era iarnă, ce mare lucru să vezi, mai ales că era într-o zi cu ceaţă. Nu m-am dus şi eu, că era un frig de crăpau pietrele. Am văzut din curte elicopterele care s-au dus să scoată oamenii de pe navă.» îşi aduce aminte acum Didina Ilie, după aproape 30 de ani de la eşuarea navei «Akra Aktion».
După ce a eşuat, în tot satul s-a aflat că e vorba despre o navă grecească. Tot pentru asigurare, ar fi aflat atunci sătenii.
«Se vede pe hartă că adâncimea este foarte mică în zona în care nava a eşuat. Grecii ştiau, s-au dus intenţionat.»spune Laurenţiu Preda, de la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Marină «Grigore Antipa», care se află până la sfârşitul sezonului estival în Vama Veche, pentru informarea turiştilor despre importanţa rezervaţiei 2 Mai-Vama Veche.
STEVEN sau AKRA AKTION.
STEVEN sau AKRA AKTION.
Institutul are în custodie, din 2004, rezervaţia marină. Faţă de «Evanghelia» lui nea Mitan, «Akra Aktion» a fost sacrificată cu încărcătură. Colaci întregi de sârmă, care ar fi trebuit descărcaţi în porturile româneşti.
Nava AKRA AKTIONSângele rece al grecilor a mers şi mai departe. Timp de trei zile, cât nu li s-a dat voie să părăsească nava, marinarii eşuaţi au stat fără mâncare, spun localnicii mai în vârstă. Încărcătura a fost scoasă la suprafaţă 20 de ani mai târziu.
«Sârma era aşa cum fusese ea la început. Zici că nu stătuse în apă.» îşi aminteşte pescarul Luca Balaban, de loc din Jurilovca. Bărbatul ars de soare a văzut cum vasul eşuat s-a transformat şi a pierdut încet lupta cu marea.
Copy of Akra Aktion (epava)Se va scufunda în doi ani

«Când am pus prima dată piciorul în Vama Veche, acum 8 ani, epava nu se scufundase. Era îndreptată spre Sud, dar a venit furtuna aceea mare şi a sucit-o. Atunci a căzut şi catargul.» îşi aminteşte pescarul.

Din cauza instabilităţii navei, scufundătorilor le-a fost interzis accesul în zonă. Pe viitor, doar peştii se vor mai bucura de soarta nefericită a vasului grecesc.

«Toate epavele sunt considerate un capital pentru rezervaţiile marine. Se transformă într-un recif artificial. Am făcut primele investigaţii subacvatice acum doi ani şi am văzut că epava a devenit „o locuinţă“ pentru scoici, actinii şi bancuri de peşti.» – spune Tania Zaharia, coordonatorul proiectului «Rezervaţia Marină 2 Mai – Vama Veche».

Se spune că, în doi ani, rămăşiţele care se mai văd la suprafaţă vor dispărea în adâncuri“.

Sursă: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.


[1] Andreea Pocotilă, „«Akra Aktion», nava răpusă de furtună“, în „Evenimentul zilei“, nr. 5276, 29 august 2008, pag. 1, 7; (vezi aici).

 

Comentează pe Facebook

Articolul precedentCargoul „Olăneşti“ – bombardat, scufundat, abandonat
Articolul următorArde Sena! Traian Băsescu, suspectat de incendierea fluviului!
CUMPĂNĂ C. CONSTANTIN - jurnalist • licenţiat al Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice „David Ogilvy”; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Am muncit ca să te cresc“ - premiul pentru „Cel mai bun film de anchetă pe anul 1995“; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Şi Dumnezeu se odihnește“, despre catastrofa navală din 4/5 ianuarie 1995, filmt selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; •1996-realizator al filmului pentru TV „Oameni pe care numai Iisus îi poate săruta“, despre viaţa oamenilor bolnavi de lepră din Dispensarul din Tichileşti-Tulcea; selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; selectat pentru Festivalul MEDIAFEST-Costineşti-1996, nominalizat pentru Gala Laureaţilor; •1990-2008-autor a numeroase ştiri, anchete, investigaţii, reportaje, interviuri, precum şi realizator de emisiuni pentru televiziune; •2006-autorul cărţii „Tragedia navei «Independența»“; •2007-coautorul cărţii „Catastrofa navei «Unirea»“; •2008-coautorul cărţii „Naufragiul navelor «Paris» şi «You Xiu»“; •2009-autorul cărţii „Terente“ (vol. I şi II); •2011-coautorul cărţii „Amintiri despre o flotă pierdută“ (vol. I şi II); •2011-membru de onoare al Ligii Militarilor Profesioniști; •2011-membru al Ligii Navale Române; • 2017 - "Elena de la Dunăre și Mare" - Film documentar (Elena Roizen), Redactor.