Sari la conținut

Transportatorii reclamă că taxa TolRo poate ajunge la 10 ori vechiul tarif, deși platforma dă erori

Vehiculele de transport marfă de peste 3,5 tone sunt taxate prin TolRo de la 1 octombrie 2026. Radu Dinescu, secretar general al UNTRR, avertizează că tarifele pot ajunge la aproape 10 ori nivelul anterior, printr-o platformă care are deficiențe funcționale.

Lectură: 5 min
Pentru transportatori
Pentru transportatori - Foto: Araf Khan / Pexels

„Industria transporturilor rutiere a înțeles acest lucru și vine și spune vom plăti vom plăti această taxă, dar vă rugăm frumos să nu ne amendați atâta timp cât sistemul prezintă numeroase deficiențe funcționale”, a declarat Radu Dinescu, secretar general al UNTRR, într-un interviu video la B1 TV, la minutul 22:28.

Taxa urcă, iar camioanele vechi plătesc suplimentar

Pentru un camion Euro 6, Dinescu pune noua taxare lângă vechea plată de 1.425 de euro pe an. Estimările sale depind de drumurile folosite:

  • Pentru un parcurs mixt, costul anual ar ajunge la 43.000 RON.
  • Pentru circulația exclusiv pe drumuri naționale, suma ar fi jumătate din cea aferentă circulației numai pe autostradă.
  • Pentru circulația exclusiv pe autostradă, calculul anual este cel prezentat în declarația de mai jos.

„Practic la un kilometraj mediu lunar de 10000 de km/h, deci 1200 pe an, vedem dacă ar merge numai pe autostradă, practic ar trebui să plătească 57600 RON”, a explicat Dinescu la minutul 23:33.

Vechimea medie a vehiculelor de transport marfă din România este de circa 16 ani, afirmă reprezentantul transportatorilor. Pentru categoriile Euro 5 și Euro 4, el estimează costuri cu circa 15% peste cele pentru Euro 6. Taxa nouă întâlnește un parc vechi.

Pentru categoria inferioară, Euro 3, Dinescu indică aproape 15.000 de euro anual dacă vehiculul circulă numai pe autostradă. Pentru un traseu împărțit în mod egal între autostradă și drum național, suma ar ajunge la 55.800 RON.

În această categorie, majorarea poate ajunge la 10 ori vechiul tarif, spune el. Diferența față de un camion Euro 6 este de 8.000-16.000 RON suplimentar. Dinescu consideră că asemenea sume vor determina probabil operatorii să ia în calcul schimbarea vehiculelor.

Tichetul poate trimite camionul între două amenzi

Reprezentantul transportatorilor descrie probleme care apar intermitent sau persistă:

  • Unele segmente de drum lipsesc de pe hărțile sistemului.
  • În anumite momente, contul nu poate fi alimentat cu bani.
  • Tichetele de rută indică uneori trasee prin oraș, deși camioanele trebuie să folosească centurile ocolitoare.

Abaterea de la traseul indicat de tichet poate atrage amendă, explică Dinescu. Intrarea camionului în oraș poate fi sancționată de autoritățile locale. Traseul de plată îl trimite unde regulile locale îl sancționează.

„El e acolo, uneori merge, uneori nu merge”, a descris el funcționarea platformei la minutul 26:28.

Potrivit lui Dinescu, ordinul ministrului Transporturilor care aprobă normele de aplicare prevede că transportatorii nu trebuie amendați când sistemul nu funcționează corect. El spune că această prevedere a fost aplicată la lansare: nu se puteau crea conturi, metodele de plată nu funcționau, iar administratorul a afișat pe site disfuncționalitatea pentru 72 de ore.

„Astăzi noi spunem da, ok, plătim această taxă, nu vrem să fim amendați 2000 RON la 12 ore, pentru că cineva n a putut să determine valoarea sau distanța parcursă de traseu, pentru că sistemul nu funcționează corect și fără fără erori”, a avertizat reprezentantul transportatorilor la minutul 28:00.

A treia metodă de plată a rămas în urma taxării

Dinescu explică faptul că sistemul aplică o directivă europeană, identificată de el drept 62/99, transpusă în legislația românească în urmă cu trei ani. Calendarul prevedea inițial aplicarea la 1 ianuarie 2026. A urmat amânarea pentru 1 iulie, apoi una diferențiată după metoda de plată, până la lansarea din toamnă.

Au devenit disponibile plata prin aplicație și plata prin tichet de rută. Unitatea de bord interoperabilă, a treia alternativă de plată, trebuia introdusă odată cu acestea.

„Opțiune care era prevăzută să intre deodată cu celelalte două metode de plată, va intra în vigoare cel mai probabil pe 15 ianuarie anul următor”, a precizat Dinescu la minutul 21:27.

Termenul indicat este 15 ianuarie 2027, dar el avertizează că disponibilitatea ar putea întârzia și după această dată. Obligația de plată a ajuns înaintea tuturor alternativelor de plată.

Înainte de lansare, CNIR, administratorul sistemului, ceruse Ministerului Transporturilor, la 7 septembrie 2026, amânarea până la 1 aprilie 2027, spune Dinescu. Solicitarea a fost publicată într-un comunicat din 18 septembrie. El invocă lipsa testării și atribuie insistența politică pentru aplicare unor motive legate de PNRR. Administratorul cerea răgaz. Decizia politică cerea încasarea taxei.

Transportatorii cer un răgaz pe care Olanda l-a acordat

Dinescu invocă exemplul Olandei: după trei luni de testare, amenzile au fost înjumătățite, iar taxa a fost redusă cu circa 25% pentru perioada septembrie-decembrie 2026. Potrivit lui, guvernul olandez a ținut cont de dificultățile industriei și de scumpirea motorinei.

El afirmă că Cofas a semnalat problemele transportului rutier, în special în Europa de Est. Marjele sunt foarte mici, iar scumpirea motorinei din martie nu poate fi transferată integral și imediat către clienți, explică Dinescu.

În România, el indică 48.000 de firme de transport rutier. Pentru acestea, UNTRR cere sprijinul tuturor forțelor politice pentru inițiativa legislativă de scutire de amenzi cât timp platforma nu funcționează corespunzător.

Solicitarea este ca scutirea să acopere cel puțin perioada până la introducerea unităților de bord interoperabile sau până la 1 aprilie 2027, termenul până la care administratorul ceruse amânarea taxării.

Distribuie

Redacția Rezistența urmărește deciziile publice din partea în care nu merg: costuri, întârzieri și promisiuni neonorate. Ironia privește interpretarea, nu faptele. Toate articolele →

Citește și

Parteneri Articole recomandate din rețeaua noastră