Warning: Constant DISALLOW_FILE_EDIT already defined in /home3/rezistenta/public_html/wp-config.php on line 206
„România“, prima navă cu aburi modernă de război a Marinei române, a fost transformată în dragă cu cupe! – Rezistenta
Site icon Rezistenta

„România“, prima navă cu aburi modernă de război a Marinei române, a fost transformată în dragă cu cupe!

Avizoul "România" (machetă).

În anul 1890 a fost construită draga cu cupe „Azis 3“ (pavilion: România, corp din oţel, punte din lemn, lungime: 28,70 m, lăţime: 4,80 m, înălţime: 2,38 m, pescaj: 1,54 m, echipaj: 4 membri, propulsie: motor tip „Lantz“, 2 cilindri, puterea maşinii: 24 c.p., combustibil: motorină, consum: 8 kg/ h, capacitatea depozitului de combustibil: 10 to., debit: 10 mc, constructor: 1890, Schonschien Neufest, Germania,).

Nava avea 62 de cupe şi săpa la 9 metri adâncime.

În anul 1938 a fost reconstruită de proprietarul Azis Ahmet, la Silistra.

Potrivit raportului de anchetă[1] nr. 1.109 din 17 octombrie 1939 „(…) D. Azis Ahmet, domiciliat în Silistra, este cu adevărat proprietarul Drăgei «Aziz No. 3», pe care D-Sa a lucrat-o/ construit-o cu personalul din Atelierul D-Sale din zona portului Silistra, sub conducerea sa.

Această dragă a fost transformată din corpul fostului avizou «ROMÂNIA», pe care D-Sa l-a cumpărat la licitaţie publică dela Marina Regală Română. D-Sa este locuitor stabil în acest oraş, str. I.G. Duca No. 109, şi este cetăţean Român.

Personalul ce compune echipajul vasului este tot Român, posesor de brevete şi certificate de capacitate şi livrete individuale de marinar.

Dl. Azis Ahmet mai posedă încă 5 vase românizate, şi anume: «Sinaia», «Azis», «Azis 1», «Azis 2», «Sf. Niculae» şi alte ambarcaţiuni cari navigă cu rol de barcă. Are avere suficientă, fiind şi proprietar de imobile şi acţionar la Uzina Electrică a Comunei Silistra.

Scopul achiziţionării Drăgei «Azis No. 3» este acel al exploatării prin extragerea de pietriş şi nisip din Dunăre, pentru comercializare. Căpitanul Portului Silistra, I. Moraru /ss/ indescifrabil“.

Ofițeri ai Diviziei de Mare la bordul avizoului „România”.

În anul 1948 a trecut în patrimoniul Statului, fiind repartizată în administrarea provizorie a Administraţiei P.C.A.

În perioada 1951-1953 a fost reparată, corpul fiind reconstruit în Şantierul Naval Giurgiu. Totodată, i-a fost schimbat motorul marca „Bolnidere“ cu un motor „Lantz“.

A mai purtat numele „Arizon România“, „R.P.R. Ostrov“ (1949) şi „R.P.R. Ostroveni“ (1953).


[1] Serviciul Judeţean Constanţa al Arhivelor Naţionale, fond: Căpitănia Portului Constanţa, dosar: 252/ 1939, fila: 20.

Comentează pe Facebook