Warning: Constant DISALLOW_FILE_EDIT already defined in /home3/rezistenta/public_html/wp-config.php on line 206
O navă cu şapte români la bord s-a scufundat în Marea Neagră – Rezistenta
Site icon Rezistenta

O navă cu şapte români la bord s-a scufundat în Marea Neagră

Cargoul „Farah Sea“, ex- „Baltiyskiy-57“ (foto: http://www.shipspotting.com).

La data de 07 decembrie 2003, cargoul „Farah Sea“[1], ex-„ Baltiyskiy-57“[2] (pavilion: Siria, IMO: 6719782, 2.088 tdw., 1.865 trb., lungime: 96,00 m, lăţime: 13,20 m, echipaj: 12 membri, constructor: 1966, „Yantar“, Kaliningrad – Rusia)  s-a scufundat în apele internaţionale ale Mării Negre.
Nava plecase din Turcia, la data de 03 decembrie 2003, cu destinaţia Constanţa, nu avea încărcătură, dar avea o stare tehnică precară şi se încadra conform „Paris Memorandum“[3].
„O navă cu şapte români la bord s-a scufundat în Marea Neagră[4]
Şapte marinari români au fost în pericol în apele internaţionale ale Mării Negre, când nava pe care se aflau  s-a scufundat.
«Farah Sea», un cargou sirian, a suferit o avarie serioasă după ce plecase dintr-un port din Turcia spre Constanţa.
La bord se aflau şapte marinari români şi cinci sirieni, care au fost salvaţi în ultimul moment.
Nava, cu o vechime de aproape 40 de ani, plecase spre România cu toate că starea sa tehnică era precară.
Din informaţiile pe care le deţinem, se pare că «Farah Sea» a avut ceva probleme imediat după plecare, dar, cu toate acestea, şi-a continuat drumul spre Constanţa.
În momentul în care nava a devenit nesigură, marinarii au transmis S.O.S-uri ce au fost auzite de către autorităţile turceşti, care au trimis imediat în zonă un remorcher salvator. 
În urma intervenţiei, echipajul a fost salvat, românii urmând să ajungă în portul Constanţa, mâine, la bordul navei de salvare.
Conform Paris Memorandum, «Farah Sea» a fost construită în anul 1966, fiind unul dintre sicriele plutitoare cu care armatorii sirieni au obişnuit portul Constanţa sub privirile îngăduitoare ale autorităţilor portuare. (…)“.
La data de 5 decembrie 2003, în jurul orelor 22:30, nava a transmis autorităţilor turceşti că a ancorat în apele teritoriale ale Turciei, ca urmare a unor defecţiuni la motor. S-a solicitat acordul de a fi remorcată către portul Constanţa de nava „Nadia Star“ (pavilion: Cambodgia).
Autorităţile turce au respins cererea, considerând că nava „Nadia Star“ nu are capacitatea de remorcare. Prin urmare, au trimis remorcherul turc „Shiba“, care urma să ajute cargoul „Farah Sea“ pentru a ajunge la Constanţa.
Defecţiunea s-a accentuat şi vasul s-a scufundat, echipajul fiind transbordat pe remorcherul „Shiba“ şi adus, în seara zilei de 8 decembrie, în portul Izmir (Turcia).
Consulul General al României la Istanbul a luat legătura telefonic cu agentul navei şi cu unul dintre marinari, care au confirmat că marinarii români erau sănătoşi.

Sursă: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.


[1] Nume primit în anul 1993; a mai purtat numele „Dream 1“ (1990).
[2] Pavilion: Rusia.
[3] În anul 1978, un număr de ţări europene au încheiat o înţelegere la Haga, de a controla condiţiile de muncă la bordul navelor, în acord cu regulile I.L.O. (Organizaţia Internaţională a Muncii); după naufragiul petrolierului „Amoco Cadiz“ (pavilion: Liberia) – naufragiat în 1978 lângă coasta provinciei Bretagne din Franţa, autorităţile în domeniu au decis şi un control al poluării şi siguranţei pe mare; în cele din urmă, în anul 1982, s-a semnat Memorandul de Înţelegere de la Paris (M.O.U.), care prevede controlul portuar; Memorandumul a fost semnat până în prezent de 26 de ţări membre, inclusiv din Canada; în esenţă este vorba despre o reacţie la decăderea pavilioanelor naţionale în faţa celor de convenienţă, care şi-au delegat sarcinile societăţilor care le reprezintă, de a permite controlul la bord.
[4] Mircea Maer, O navă cu şapte români la bord s-a scufundat în Marea Neagră“, în „Independentul“, Anul 1V, nr. 897, marţi, 9 decembrie 2003, pag. 1, 4.

Comentează pe Facebook