La data de 07 decembrie 2003, cargoul „Farah Sea“[1], ex-„ Baltiyskiy-57“[2] (pavilion: Siria, IMO: 6719782, 2.088 tdw., 1.865 trb., lungime: 96,00 m, lăţime: 13,20 m, echipaj: 12 membri, constructor: 1966, „Yantar“, Kaliningrad – Rusia) s-a scufundat în apele internaţionale ale Mării Negre.
Nava plecase din Turcia, la data de 03 decembrie 2003, cu destinaţia Constanţa, nu avea încărcătură, dar avea o stare tehnică precară şi se încadra conform „Paris Memorandum“[3].
„O navă cu şapte români la bord s-a scufundat în Marea Neagră[4]
Şapte marinari români au fost în pericol în apele internaţionale ale Mării Negre, când nava pe care se aflau s-a scufundat.
«Farah Sea», un cargou sirian, a suferit o avarie serioasă după ce plecase dintr-un port din Turcia spre Constanţa.
La bord se aflau şapte marinari români şi cinci sirieni, care au fost salvaţi în ultimul moment.
Nava, cu o vechime de aproape 40 de ani, plecase spre România cu toate că starea sa tehnică era precară.
Din informaţiile pe care le deţinem, se pare că «Farah Sea» a avut ceva probleme imediat după plecare, dar, cu toate acestea, şi-a continuat drumul spre Constanţa.
În momentul în care nava a devenit nesigură, marinarii au transmis S.O.S-uri ce au fost auzite de către autorităţile turceşti, care au trimis imediat în zonă un remorcher salvator.
În urma intervenţiei, echipajul a fost salvat, românii urmând să ajungă în portul Constanţa, mâine, la bordul navei de salvare.
Conform Paris Memorandum, «Farah Sea» a fost construită în anul 1966, fiind unul dintre sicriele plutitoare cu care armatorii sirieni au obişnuit portul Constanţa sub privirile îngăduitoare ale autorităţilor portuare. (…)“.
La data de 5 decembrie 2003, în jurul orelor 22:30, nava a transmis autorităţilor turceşti că a ancorat în apele teritoriale ale Turciei, ca urmare a unor defecţiuni la motor. S-a solicitat acordul de a fi remorcată către portul Constanţa de nava „Nadia Star“ (pavilion: Cambodgia).
Autorităţile turce au respins cererea, considerând că nava „Nadia Star“ nu are capacitatea de remorcare. Prin urmare, au trimis remorcherul turc „Shiba“, care urma să ajute cargoul „Farah Sea“ pentru a ajunge la Constanţa.
Defecţiunea s-a accentuat şi vasul s-a scufundat, echipajul fiind transbordat pe remorcherul „Shiba“ şi adus, în seara zilei de 8 decembrie, în portul Izmir (Turcia).
Consulul General al României la Istanbul a luat legătura telefonic cu agentul navei şi cu unul dintre marinari, care au confirmat că marinarii români erau sănătoşi.
Sursă: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.