O navă cu şapte români la bord s-a scufundat în Marea Neagră

0
895
Cargoul „Farah Sea“, ex- „Baltiyskiy-57“ (foto: http://www.shipspotting.com).
La data de 07 decembrie 2003, cargoul „Farah Sea“[1], ex-„ Baltiyskiy-57“[2] (pavilion: Siria, IMO: 6719782, 2.088 tdw., 1.865 trb., lungime: 96,00 m, lăţime: 13,20 m, echipaj: 12 membri, constructor: 1966, „Yantar“, Kaliningrad – Rusia)  s-a scufundat în apele internaţionale ale Mării Negre.
Nava plecase din Turcia, la data de 03 decembrie 2003, cu destinaţia Constanţa, nu avea încărcătură, dar avea o stare tehnică precară şi se încadra conform „Paris Memorandum“[3].
„O navă cu şapte români la bord s-a scufundat în Marea Neagră[4]
Şapte marinari români au fost în pericol în apele internaţionale ale Mării Negre, când nava pe care se aflau  s-a scufundat.
«Farah Sea», un cargou sirian, a suferit o avarie serioasă după ce plecase dintr-un port din Turcia spre Constanţa.
La bord se aflau şapte marinari români şi cinci sirieni, care au fost salvaţi în ultimul moment.
Nava, cu o vechime de aproape 40 de ani, plecase spre România cu toate că starea sa tehnică era precară.
Din informaţiile pe care le deţinem, se pare că «Farah Sea» a avut ceva probleme imediat după plecare, dar, cu toate acestea, şi-a continuat drumul spre Constanţa.
În momentul în care nava a devenit nesigură, marinarii au transmis S.O.S-uri ce au fost auzite de către autorităţile turceşti, care au trimis imediat în zonă un remorcher salvator. 
În urma intervenţiei, echipajul a fost salvat, românii urmând să ajungă în portul Constanţa, mâine, la bordul navei de salvare.
Conform Paris Memorandum, «Farah Sea» a fost construită în anul 1966, fiind unul dintre sicriele plutitoare cu care armatorii sirieni au obişnuit portul Constanţa sub privirile îngăduitoare ale autorităţilor portuare. (…)“.
Cargoul „Farah Sea“ , ex- „Baltiyskiy-57“La data de 5 decembrie 2003, în jurul orelor 22:30, nava a transmis autorităţilor turceşti că a ancorat în apele teritoriale ale Turciei, ca urmare a unor defecţiuni la motor. S-a solicitat acordul de a fi remorcată către portul Constanţa de nava „Nadia Star“ (pavilion: Cambodgia).
Autorităţile turce au respins cererea, considerând că nava „Nadia Star“ nu are capacitatea de remorcare. Prin urmare, au trimis remorcherul turc „Shiba“, care urma să ajute cargoul „Farah Sea“ pentru a ajunge la Constanţa.
Defecţiunea s-a accentuat şi vasul s-a scufundat, echipajul fiind transbordat pe remorcherul „Shiba“ şi adus, în seara zilei de 8 decembrie, în portul Izmir (Turcia).
Consulul General al României la Istanbul a luat legătura telefonic cu agentul navei şi cu unul dintre marinari, care au confirmat că marinarii români erau sănătoşi.

Sursă: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.


[1] Nume primit în anul 1993; a mai purtat numele „Dream 1“ (1990).
[2] Pavilion: Rusia.
[3] În anul 1978, un număr de ţări europene au încheiat o înţelegere la Haga, de a controla condiţiile de muncă la bordul navelor, în acord cu regulile I.L.O. (Organizaţia Internaţională a Muncii); după naufragiul petrolierului „Amoco Cadiz“ (pavilion: Liberia) – naufragiat în 1978 lângă coasta provinciei Bretagne din Franţa, autorităţile în domeniu au decis şi un control al poluării şi siguranţei pe mare; în cele din urmă, în anul 1982, s-a semnat Memorandul de Înţelegere de la Paris (M.O.U.), care prevede controlul portuar; Memorandumul a fost semnat până în prezent de 26 de ţări membre, inclusiv din Canada; în esenţă este vorba despre o reacţie la decăderea pavilioanelor naţionale în faţa celor de convenienţă, care şi-au delegat sarcinile societăţilor care le reprezintă, de a permite controlul la bord.
[4] Mircea Maer, O navă cu şapte români la bord s-a scufundat în Marea Neagră“, în „Independentul“, Anul 1V, nr. 897, marţi, 9 decembrie 2003, pag. 1, 4.
 

Comentează pe Facebook

Articolul precedentDoi români, tratați ca teroriști la bordul cargoului „Tara“
Articolul următorNava s-a lovit de stânci și s-a rupt în trei bucăți! Trei marinari români decedați!
CUMPĂNĂ C. CONSTANTIN - jurnalist • licenţiat al Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice „David Ogilvy”; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Am muncit ca să te cresc“ - premiul pentru „Cel mai bun film de anchetă pe anul 1995“; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Şi Dumnezeu se odihnește“, despre catastrofa navală din 4/5 ianuarie 1995, filmt selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; •1996-realizator al filmului pentru TV „Oameni pe care numai Iisus îi poate săruta“, despre viaţa oamenilor bolnavi de lepră din Dispensarul din Tichileşti-Tulcea; selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; selectat pentru Festivalul MEDIAFEST-Costineşti-1996, nominalizat pentru Gala Laureaţilor; •1990-2008-autor a numeroase ştiri, anchete, investigaţii, reportaje, interviuri, precum şi realizator de emisiuni pentru televiziune; •2006-autorul cărţii „Tragedia navei «Independența»“; •2007-coautorul cărţii „Catastrofa navei «Unirea»“; •2008-coautorul cărţii „Naufragiul navelor «Paris» şi «You Xiu»“; •2009-autorul cărţii „Terente“ (vol. I şi II); •2011-coautorul cărţii „Amintiri despre o flotă pierdută“ (vol. I şi II); •2011-membru de onoare al Ligii Militarilor Profesioniști; •2011-membru al Ligii Navale Române; • 2017 - "Elena de la Dunăre și Mare" - Film documentar (Elena Roizen), Redactor.