2018 – 30 de ani de la construirea primei nave ferry-boat românești
În luna martie 1988 au fost finalizate lucrările la nava tip ferry-boat[1] „Mangalia“ (pavilion: România, IMO: 8513663, indicativ: YQRQ, port de înregistrare: Constanţa, 12.000 tdw., 20.621 trb., 10.709 trn., lungime: 184,77 m, lăţime: 26,00 m, înălţime: 15,30 m, pescaj: 7,40 m, echipaj: 46 membri, pasageri: 102, nr. punţi: 2, propulsie: motor MAN 2 x 8L52/ 55A, I.C.M. Reşiţa, 1987, principiu de funcţionare: diesel, 4 timpi, simplu efect, 8 cilindri, 520 x 550, 2ELC, puterea maşinii: 16.000 c.p., 11.800 Kw., turaţie: 430 rotaţii/ minut, viteza: 17 Nd., caldarine: 1CAUX-IGN-GEV, 66/7, 1CAUX-ACV-GEV, 121/7, generatoare: 4 x 1.000, 1 x 120, 1 x 56 Kw., 400V, 50 Hz., CA, bunker: 834 to., constructor: martie 1988, Şantierul Naval Constanţa; a plecat în probe de mare la data de 11 februarie 1988).
„Primul feribot românesc
În momentul în care scriem aceste rânduri, nava de 12.000 tdw. se află în focul ultimelor pregătiri în vederea probelor de mare şi a intrării sale în exploatare după ce a trecut cu brio examenul la apă şi al primelor probe de chei.
«Primul feribot construit de noi» – ne spune inginerul Niculae Orac, şeful Atelierului de proiectare, tehnologii şi construcţii noi – «este destinat navigaţiei în Marea Neagră. Nava poate încărca vagoane de cale ferată sau autotrailere de capacităţi diferite.
Lungimea corpului navei este de 184,9 metri, lăţimea de 26 metri, iar înălţimea la punte de 15,3 metri. Vasul este dotat cu două motoare principale fabricate la Reşiţa, de 8.000 c.p. fiecare, asigurând navei o viteză de 17 noduri, precum şi echipamente şi aparataj, fabricate de asemenea în ţara noastr㻓.[2]
„Primul feribot românesc – «Mangalia»[3]
Primul feribot românesc – „Mangalia“ – Construcţie navală la Constanţa – I.C.N. este destinat navigaţiei în Marea Neagră. Nava poate transporta vagoane de cale ferată sau auto-trailere de capacităţi diferite.
Date tehnice: lungimea corpului navei – 184,8 m, lăţimea: 26,0 m, dotat cu două motoare principale fabricate la Reşiţa, de 8.000 C.P. fiecare, asigură navei o viteză de 17 noduri, precum şi cu echipamente şi aparataj fabricat, de asemenea, în ţara noastră.
Proiectul a fost elaborat de ICEPRONAV Galaţi, cu participarea largă a unor unităţi industriale din Bucureşti, Galaţi, Constanţa, Timişoara, Iaşi etc. (ing. Nicolae Orac, şef atelier de proiectare).
Întreaga suprastructură are o înălţime a unui bloc cu 5 etaje, cîntăreşte cca 3.000 de tone – are cabine pentru 47 de membri ai echipajului şi pentru găzduirea unui nr. de 120 de conducători auto sau însoţitori de vagoane.
Capacitate de încărcare – 108 vagoane c.f.r. sau echivalentul lor în material rutier – 263 autoturisme prin poarta de la pupa.
Va fi amplasat în noul port maritim comercial Constanţa Sud“.
Comandant: Lucian Mihaiu Hava, Căpitan secund: Doru Gruşaman, Şef mecanic: Paul Trepăduş, Ingineri Nicolae Constantin şi Alexandru Stoian – ingineri de garanţie, reprezentanţi ai I.C.N.[5] Constanţa“.