Emigranți evrei salvați prin porturile românești

0
65

Am studiat cele aproximativ 300 de dosare ale Căpităniilor porturilor Constanța și Mangalia, aflate în Arhiva Județeană Constanța. Așa am aflat că, în timpul WW2, din portul Constanța, dar și din celelalte porturi românești (maritime și fluviale) au plecat numeroase vase/ ambarcațiuni, la bordul cărora s-au aflat mii de evrei refugiați din România către Palestina. Evident, plecarea lor s-a efectuat cu știrea și aprobarea Statului Român condus de „criminalul” Ion Antonescu.

„Struma“ nu a fost primul vas care pleca din România cu emigranţi evrei (769 cetățeni). Alte 25 de vase au plecat din porturile româneşti între 1938 şi septembrie 1940, cu 17.000 emigranţi evrei din Germania, Austria, Polonia, cei mai mulţi cu destinaţia Palestina.

După ce Ion Antonescu a preluat puterea, alţi 4.800 de evrei au plecat (între 1940 – 1941) din porturi româneşti spre Palestina.

Înghesuială pe o navă cu emigranți evrei.
Înghesuială pe o navă cu emigranți evrei.

România a devenit, după 1933, o ţară de refugiu şi de tranzit pentru evrei, porturile româneşti, Constanţa, Tulcea, Sulina, Galaţi devenind porţi prin care emigranţii părăsesc continentul unde viaţa, bunurile, libertatea le erau ameninţate.

Din 1938 până la începerea războiului (1 septembrie 1939), cu ajutorul a 25 de vase, 12.801 evrei din Germania, Austria, Polonia, Cehoslovacia părăsesc Europa prin porturile româneşti de la Marea Neagră şi Dunăre.

În anul 1940, alţi 4.174 li se alătură.

Odată cu închiderea porturilor italiene, în iunie 1940, porturile româneşti au fost singura ieşire din Europa.

Evrei refugiați, în drum spre Pământul Făgăduinței.
Evrei refugiați, în drum spre Pământul Făgăduinței.

Vase cu refugiaţi evrei: prin portul Sulina:

  • „Hilda“ – 728 pasageri (noiembrie 1939);
  • „Sakarya“ – 2.385 pasageri (februarie 1940);
  • „Pentho“ – 509 pasageri (septembrie 1940).

Vase cu refugiați prin portul Tulcea:

  • „Milos“ -711 pasageri (octombrie 1940);
  • „Pacific“ – 1.067 pasageri (octombrie 1940);
  • „Atlantic“ – 1.800 pasageri (octombrie 1940).

Vase cu refugiați prin portul Constanţa:

  • „Darien II“ – 800 pasageri (februarie 1940);
  • „Struma“ – 769 pasageri (decembrie 1941).
  • alţi emigranţi au plecat spre Palestina cu unele ambarcaţiuni mici, cu doar câţiva pasageri la bord: vasul „Hoinarul“- 19 pasageri (iulie 1941), vasul „Crai nou“ – 12 pasageri (octombrie 1941) etc.

 

 

Comentează pe Facebook

Articolul precedentClaudiu-Iorga Palaz și mafia terenurilor
Articolul următorRevoluționarii constănțeni sunt indignați și protestează împotriva arhiepiscopului Teodosie
CUMPĂNĂ C. CONSTANTIN - jurnalist • licenţiat al Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice „David Ogilvy”; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Am muncit ca să te cresc“ - premiul pentru „Cel mai bun film de anchetă pe anul 1995“; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Şi Dumnezeu se odihnește“, despre catastrofa navală din 4/5 ianuarie 1995, filmt selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; •1996-realizator al filmului pentru TV „Oameni pe care numai Iisus îi poate săruta“, despre viaţa oamenilor bolnavi de lepră din Dispensarul din Tichileşti-Tulcea; selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; selectat pentru Festivalul MEDIAFEST-Costineşti-1996, nominalizat pentru Gala Laureaţilor; •1990-2008-autor a numeroase ştiri, anchete, investigaţii, reportaje, interviuri, precum şi realizator de emisiuni pentru televiziune; •2006-autorul cărţii „Tragedia navei «Independența»“; •2007-coautorul cărţii „Catastrofa navei «Unirea»“; •2008-coautorul cărţii „Naufragiul navelor «Paris» şi «You Xiu»“; •2009-autorul cărţii „Terente“ (vol. I şi II); •2011-coautorul cărţii „Amintiri despre o flotă pierdută“ (vol. I şi II); •2011-membru de onoare al Ligii Militarilor Profesioniști; •2011-membru al Ligii Navale Române; • 2017 - "Elena de la Dunăre și Mare" - Film documentar (Elena Roizen), Redactor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here