Warning: Constant DISALLOW_FILE_EDIT already defined in /home3/rezistenta/public_html/wp-config.php on line 206
Crucişătorul „Elisabeta“ – 35 de ani în serviciul Marinei militare române – Rezistenta
Site icon Rezistenta

Crucişătorul „Elisabeta“ – 35 de ani în serviciul Marinei militare române

„Elisabeta“, una dintre cele mai moderne nave de război din acel timp, care va rămâne în serviciu timp de 35 de ani.

La 10 septembrie 1888 a fost finalizat crucişătorul[1] uşor „Elisabeta“[2] (pavilion: România, IMO: 6101342, 1.320 to., lungime: 72,00 m, lăţime: 10,25 m, pescaj: 4,20 m, echipaj: 180 membri, dintre care: 1 comandant, 1 secund, 9 ofiţeri, 12 funcţionari civili-timonieri, 23 elevi ai Şcolii de Marină şi 124 membri de echipaj, propulsie: 2 maşini cu triplă expansiune, 4 căldări cu 3 furnale fiecare, cu flacără directă, puterea maşinii: 4.700 c.p., 3 elice cu câte 3 pale, velatură: 3 catarge cu vergi pentru vele cu o suprafaţă totală de 513 m², viteza: 18 – 19 Nd., capacitatea magaziilor de cărbuni: 322 to., constructor: 10 septembrie 1888, „Armstrong Mitchell“, Elswick – Marea Britanie; proiect: Philip Watts; a fost lansat la apă la data de 29 decembrie 1887; data punerii chilei: 17 mai 1887; armament: 4 tunuri x 150 mm model „Krupp“ dispuse lateral, 4 tunuri x 57 mm tip „Nordenfeld“ cu tragere rapidă, 2 tunuri revolver x 37 mm, tip „Hotchkiss“ 2 mitraliere cu câte 5 ţevi x 11,43 mm, 4 tuburi lanstorpile x 381 mm tip „Witehead“).

Nava dispunea de energie electrică la bord, fiind dotată cu două maşini electrice tip „Clark Chapman et Parsons“. Cele două proiectoare sistem „Mangin“ puteau fi conectate cu fiecare sau cu ambele surse electrice.

A fost printre cele mai moderne crucişătoare din acel timp şi cea mai însemnată navă de război a Marinei Române dinaintea Primului Război Mondial, rămânând timp de 25 de ani nucleul Diviziei de Mare.

Despre acea perioadă, acad. prof. dr. Grigore Antipa scria în 1932: „Mă gândesc la acei bravi ofiţeri de Marină de pe bordul vaselor «Elisabeta», «Mircea», «Griviţa», în tovărăşia cărora, la începutul cercetărilor mele, am petrecut timpuri atât de plăcute în călătoriile de studii din vara anilor 1893, 1894, 1895“. (Ofiţerii) „mi-au dat ajutor atât de preţios pentru a-mi face cercetările şi mi-au făcut viaţa pe bord atât de plăcută în compania lor întotdeauna interesantă şi instructivă“.

Grup de ofițeri și soldați la bordul crucișătorului „Elisabeta”. În centru, contraamiralul Eustațiu Sebastian.

În perioada 18 august – 4 septembrie 1894 a efectuat un marş la Fiume, Corfu, Constantinopol. În timpul acestei călătorii, comanda bastimentului a fost nevoită să lase în Spitalul Maritim din Veneţia pe soldatul Vasile Vintilă, care a decedat din cauza febrei tifoide.

În timpul celui de-Al Doilea Război Balcanic, nava a păzit Gurile Dunării.

                             Tun de 75/ 50 mm tip „Canet” model 1891.

În timpul Primului Război Mondial, crucişătorul a staţionat la Sulina, iar tunurile de pe navă au fost constituite în baterii şi au apărat capul de pod de la Turtucaia. După căderea Turtucaiei, tunurile au fost aduse la Galaţi şi au constituit baterii de protecţie pentru transporturile pe Dunăre.

Portul Constanța – crucișătorul „Elisabeta” în fața Pavilionului Reginei.

Sursă: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.

Precizare: unele dintre informațiile din acest articol sunt valabile până la data de 31 decembrie 2010.


[1] Crucişător – navă militară rapidă, cu rază mare de acţiune, cuirasată (mai mică decât nava de linie şi mai mare ca un distrugător), înzestrată cu tunuri și rachete, folosită drept avangardă a unei escadre în misiunile de recunoaștere, atacul submarinelor, navelor de suprafaţă, a convoaielor şi a obiectivelor importante de pe litoralul inamic, asigurarea debarcării desantului maritim, sprijinul cu foc al trupelor terestre ce acţionează în zona litoralului, apărarea convoaielor şi grupărilor de nave de luptă proprii împotriva atacurilor flotei inamice etc.; a intrat în compunerea tuturor flotelor mari din lume, începând din anii ’80 ai secolului al XIX-lea.

[2] Botezat după numele Reginei Elisabeta a României.

[3] După achiziţionarea acestor nave a fost oprit programul de dezvoltare a Marinei de Război, formându-se un curent ostil acestei arme, ajungându-se până la a se nega importanţa şi dreptul Marinei de a participa la apărarea ţării, fiind considerată inutilă ca armă; această situaţie a durat circa 20 de ani.

[4] Torpiloarele au făcut parte din Divizia de Mare de la 12 iulie la 16 august 1890. 
[5]
Cu această ocazie, Grigore Antipa a întreprins primele cercetări de biologie marină; cele mai semnificative rezultate au fost obţinute în domeniul hidrobiologiei, el fiind considerat ca un precursor, în acest domeniu atât în știinţa românească, cât și în cea mondială.

Comentează pe Facebook