Cargoul „Fundulea“ a fost atacat cu rachete. Comandantul navei a fost ucis

0
1325
23 noiembrie 1987, strâmtoarea Hormuz. „Fundulea“ arde! În sprijinul echipajului și al navei au venit mijloace de salvare.
Cargoul „Fundulea“, învăluit de flăcări și fum (foto: GULF NEWS din 24 noiembrie 1987).
Cargoul „Fundulea“, învăluit de flăcări și fum (foto: GULF NEWS din 24 noiembrie 1987).

În ianuarie 1980 au fost finalizate lucrările la cargoul „Fundulea“ (pavilion: România, IMO: 7906289, indicativ: YQIB, port de înregistrare: Constanţa, 8.850 tdw., 6.127 trb., 4.024 trn., lungime: 130,00 m, lăţime: 17,70 m, înălţime: 10,20 m, pescaj: 8,10 m, echipaj: 38 membri, nr. punţi: 2, propulsie: motor tip 6L52/ 55A, licenţă: MAN, constructor: I.C.M. Reşiţa, 1978, principiu de funcţionare: diesel, ireversibil, 4 timpi, simplu efect, 6 cilindri, 520 x 550, 1ELC, turaţie: 450 rotaţii/ minut, puterea maşinii: 6.000 c.p., 4.413 Kw., viteza: 15 Nd., motor auxiliar: 3 x 300/ SKL – DMR 6 NVD 26A – 2, caldarine: 1 CAUX-ACV-AZL, 29/ 7, 1CAUX-ACV-GEV, 125/ 7, 3 x 200, 1 x 400 Kw., 400V, 50 Hz., CA, combustibil: păcură, bunker: 574 to., autonomie: 8.000 Mm, echipamente de navigaţie şi radiocomunicaţie: girocompas, loch electric, radar, radiogoniometru, radiotelefon, sondă ultrason, staţie radio, capacitate mărfuri vrac: 11.980 mc, capacitate mărfuri generale: 11.067 mc, cherestea pe punte: 910 to., nr. magazii: 8, nr. guri magazii: 4, instalaţii de încărcare/ descărcare: 4 macarale x 5/ 3,2 to., constructor: ianuarie 1980, Şantierul Naval Galaţi).

După anul 1990 a mai purtat numele „Atilla K“ (1992), „Fundulea“ (1996) şi „Simona“ (1996).

A fost tăiat la Aliaga, în ianuarie 2000.

Știre și foto despre atacul cu rachete asupra cargoului românesc „Fundulea“ din cotidianul GULF NEWS din 24 noiembrie 1987.
Știre și foto despre atacul cu rachete asupra cargoului românesc „Fundulea“ din cotidianul GULF NEWS din 24 noiembrie 1987.

În dimineaţa zilei de 23 noiembrie 1987, ora 06:00, cargoul „Fundulea“ (pavilion: România, IMO: 7906289, comandant: căpitan de lungă cursă Radu Ion Lupu) a fost bombardat cu rachete lansate de la bordul unei vedete militare, care nu avea pavilion şi alte însemne.

Atacul a avut loc când nava românească, încărcată cu praf de marmură din Italia pentru Kuwait, intrase în Strâmtoarea Hormuz[1] dinspre Bandar-Abas (Iran).

Dumitrache Delicote, mecanic-șef al navei, la data evenimentului (foto: adevarul.ro).
Dumitrache Delicote, mecanic-șef al navei, la data evenimentului (foto: adevarul.ro).
Dumitrache Delicote, după 30 de ani de la tragicul eveniment (foto adevarul.ro).
Dumitrache Delicote, după 30 de ani de la tragicul eveniment (foto adevarul.ro).

O vedetă militară a trecut la interogarea echipajului prin frecvenţa radio VHF (utilizată pentru comunicaţii curente între nave şi autorităţi).

Comanda cargoului a fost supusă unui tir de întrebări specifice: numele navei?, pavilionul?, destinaţia?, încărcătura?

După primirea răspunsurilor de la comandantul navei „Fundulea“, vasul militar a simulat o întoarcere spre Nord, către Iran, apoi s-a întors brusc şi a deschis focul de pe prova, unde avea montată o rampă cu lansatoare de rachete. O rafală de opt proiectile a lovit nava românească.

Rachetele au produs incendierea cargoului (vezi aici imagini filmate), câteva dintre acestea lovind comanda de navigaţie pe care au avariat-o şi l-au rănit foarte grav pe comandantul motonavei, căpitanul de lungă cursă Radu Ion Lupu. Victima a fost transportată la un spital din Dubai, apoi la unul din Elveţia, unde a decedat.

Cabina lui Dumitrache Delicote, după stingerea incendiului provocat de atacul cu rachete (foto: adevarul.ro)
Cabina lui Dumitrache Delicote, după stingerea incendiului provocat de atacul cu rachete (foto: adevarul.ro)

În timpul aceluiaşi atac, bucătarul motonavei şi alţi marinari au fost răniţi, unii destul de grav.

După stingerea incendiului de către navele aflate în zona de conflict, cargoul „Fundulea“ a fost adus la Sharjah (emirat din componența Emiratelor Arabe Unite), de aici fiind preluat de remorcherul „Hercules“ (pavilion: România, IMO: 8861266, 2.388 trb., construit în anul 1988) şi adus în ţară.

Valoarea materialelor şi a pieselor de schimb, precum şi a manoperei pentru reparaţiilor cargoului românesc a depăşit suma de două milioane dolari.

Lista de echipaj a navei la data evenimentului.
Lista de echipaj a navei la data evenimentului.

Echipajul cargoului la data incidentului era format din următorii: Radu Ion Lupu – comandant, Lucian Vasile – ofiţer I, Manuel Nistorescu – ofiţer II, Gheorghe Foris – ofiţer III, Ştefan Marinescu – ofiţer I, Tiberiu Florin Florea – ofiţer II, Florentin Dacian Bota – ofiţer II, Dumitrache Delicote – şef mecanic, Eugen Nechifor – ofiţer electrician, Zaharia Meseşan – şef electrician, Graur Negre – electrician, Dorinel Constantin – şef radiotelegrafist, Nicolae Păun – radiotelegrafist, Vasile Pricop – şef de echipaj, Constantin Vîrlan – şef timonier, Silvian Neculai Burlea – timonier, Virgil Balaci – asistent medical, Petre Lazăr – marinar, Cristache Macri – marinar, Sergiu Dinu – marinar, George Florea – motorist, Constantin Mocanu – motorist, Ştefan Iordache – motorist, Ştefan Călin – motorist, Mangdeluș Moroianu – motorist, Vasile Gavriloae – ajutor mecanic, Mircea Cucu – strungar, Vasile Spiţă – lemnar,  Saban Ibir – brutar, Ciprian Orghidan – ospătar.

23 noiembrie 2017 - după 30 de ani (foto: cugetliber.ro).
23 noiembrie 2017 – după 30 de ani (foto: cugetliber.ro).

La data de 23 noiembrie 2017, chiar în ziua când s-au împlinit 30 de ani de la tragicul eveniment, la  Seamen’s Club din Constanţa a avut loc o reuniune a 12 dintre cei 30 de membri ai echipajului fostului cargou „Fundulea“, prilej de depănare de amintiri, dar și de omagiere a comandantului navei și a celorlalți colegi decedați între timp.

Sursă: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.


[1] Strâmtoarea Hormuz – strâmtoare (braţ de mare), relativ strâmtă, între Golful Ares, așezat în Sud – Est, și Golful Persic; coasta nordică aparţine Iranului, coasta sudică Emiratelor Arabe Unite, iar enclava Musandam aparţine Omanului.

 

Comentează pe Facebook

Articolul precedentCargoul „Filaret“ a fost sechestrat timp de 3 ani și 4 luni!
Articolul următor„Topoloveni“ – nava înghițită de Oceanul Atlantic
CUMPĂNĂ C. CONSTANTIN - jurnalist • licenţiat al Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice „David Ogilvy”; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Am muncit ca să te cresc“ - premiul pentru „Cel mai bun film de anchetă pe anul 1995“; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Şi Dumnezeu se odihnește“, despre catastrofa navală din 4/5 ianuarie 1995, filmt selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; •1996-realizator al filmului pentru TV „Oameni pe care numai Iisus îi poate săruta“, despre viaţa oamenilor bolnavi de lepră din Dispensarul din Tichileşti-Tulcea; selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; selectat pentru Festivalul MEDIAFEST-Costineşti-1996, nominalizat pentru Gala Laureaţilor; •1990-2008-autor a numeroase ştiri, anchete, investigaţii, reportaje, interviuri, precum şi realizator de emisiuni pentru televiziune; •2006-autorul cărţii „Tragedia navei «Independența»“; •2007-coautorul cărţii „Catastrofa navei «Unirea»“; •2008-coautorul cărţii „Naufragiul navelor «Paris» şi «You Xiu»“; •2009-autorul cărţii „Terente“ (vol. I şi II); •2011-coautorul cărţii „Amintiri despre o flotă pierdută“ (vol. I şi II); •2011-membru de onoare al Ligii Militarilor Profesioniști; •2011-membru al Ligii Navale Române; • 2017 - "Elena de la Dunăre și Mare" - Film documentar (Elena Roizen), Redactor.