Cargoul „Covasna“ s-a scufundat, echipajul a fost salvat

0
1632
În luna decembrie 1981 au fost finalizate lucrările la cargoul „Covasna“ (pavilion: România, IMO: 8034148, indicativ: YQKK, port de înregistrare: Constanţa, 4.620 tdw., 3.374 trb., 1574 trn., lungime: 105,98 m, lăţime: 14,81 m, înălţime: 8,49 m, pescaj: 7,06 m, echipaj: 36 membri, nr. punţi: 2, propulsie: motor tip 5-DKRN-50/ 110-2, constructor: „Briansk Mashin Zavod“ – U.R.S.S., 1979, principiu de funcţionare: diesel, reversibil, 2 timpi, simplu efect, 5 cilindri, 500 x 1.100, 1ELC, turaţie: 170 rotaţii/ minut, combustibil: motorină, bunker: 447 to., puterea maşinii: 3.000 c.p., viteza: 14 Nd., motor auxiliar: 3 x 225 c.p./ 6 CI/ 8/ 22, autonomie: 10.000 Mm, caldarine: 1CAUX-ACV-AZL, 17/ 7, 1CAUX-ACV-GEV, 50/ 7, motor auxiliar: 3 x 225 c.p./ 6 CIN/ 8/ 22, generatoare: 3 x 450 Kw., 400V, 50 Hz., CA, echipamente de navigaţie şi radiocomunicaţie: girocompas, loch electric, radar, radiogoniometru, radiotelefon, sondă ultrason, staţie radio, capacitate mărfuri vrac: 6.420 mc, capacitate mărfuri generale: 5.898 mc, cherestea pe punte: 585 to., nr. magazii: 6, nr. guri magazii: 3, instalaţii de încărcare/ descărcare: 6 vinciuri, 6 bigi x 5 to., constructor: decembrie 1981, Şantierul Naval Brăila).
1630956La data de 08 ianuarie 1996, cargoul „Covasna“ (pavilion: România, IMO: 8034148, comandant: Traian Chiriţă, echipaj: 22 membri) s-a scufundat în Oceanul Atlantic, în timpul unei furtuni puternice, în punctul de coordonate 41° 54’ Nord/ 16° 08’ Vest.
Odiseea navei „Covasna“[1]
„După abandonul total al mineralierului «Blaj», tot din cauza vremii, în noaptea de 6/ 7 ianuarie a.c., 17 membri din echipajul de 22 ai cargoului de 4.962 tdw. «Covasna» au părăsit bordul.
Evenimentul s-a produs duminică dimineaţa, ora 00.40, la 360 mile marine vest de coasta Portugaliei, aproximativ la jumătatea distanţei dintre Insulele Azore şi Portugalia, moment în care 12 dintre ei au coborît barca de salvare, alţi cinci folosind pluta pneumatică.
Ceilalţi cinci, respectiv comandantul, căpitanul secund, şeful mecanic, strungarul şi bucătarul, au rămas în continuare la bord, încercînd să menţină controlul asupra situaţiei.
Cargoul „Covasna“ la 23 noiembrie 1989.
Cargoul „Covasna“ la 23 noiembrie 1989.
La scurt timp, în urma mesajului de pericol, a sosit în zonă petrolierul rusesc «Akademik»[2], care, de altfel, i-a şi recuperat pe marinari, întregi şi nevătămaţi.
În jurul orei 15.20, comandantul rus a confirmat recuperarea celorlaţi cinci (din plută), situaţia lor fiind similară cu a primilor 12.
De asemenea, la închiderea ediţiei, cei rămaşi la bordul navei «Covasna» erau sănătoşi şi aşteptau sosirea ajutoarelor.
Se pare că motivul care i-a determinat pe cei 17 să părăsească nava este determinat de contaminarea combustibilului cu apă de mare, situaţie care a generat black-out-ul.
Vremea rea a dus la dezamararea unor ţevi de pe puntea principală, care, prin deplasări repetate, au rupt aerisirile tancurilor de serviciu de combustibil, permiţînd astfel apei de mare să pătrundă.
Fregata F 238 „Northumberland“ .
Fregata F 238 „Northumberland“ .
Încă de sîmbătă, 6 ianuarie a.c., ora 21.00, conducerea «Navrom» a alertat staţiile de coastă. De asemenea, au fost angajate cinci remorchere salvatoare şi s-a solicitat ajutorul Marinei Militare britanice, care a trimis la faţa locului fregata «HMS Northumberland»[3] (cu elicopter la bord).
Contactîndu-l, managerul Ghiocel Manea ne-a comunicat: «Am solicitat ajutorul Marinei Militare britanice, deoarece, pentru căutarea şi recuperarea celor din plută, era nevoie de un elicopter, însă, momentan, nu mai este nevoie, deoarece şi ei[4] au fost recuperaţi de petrolierul „Akademik“».
La ora la care citiţi aceste rînduri (dacă vremea nu s-a înrăutăţit şi mai mult decît era – hulă 8 m şi vînt din sectorul vesti de forţa 7), «HMS Northumberland ar trebui să se afle la faţa locului. Oricum, pînă la sosirea ajutoarelor, petrolierul «Akademik» va rămîne în asistenţă, în acelaşi timp încercînd să facă protecţie navei «Covasna»“.

Sursă: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.


[1] Marian Ciurea, „Din cauza vremii, cargoul «Covasna» a fost abandonat de 17 din cei 22 de membri de echipaj, la 360 de mile Vest de coasta Portugaliei!“, în „Telegraf“, Anul V, nr. 4, luni, 8 ianuarie 1996, pag. 1, 10.
[2] Referire la petrolierul „Akademik Pustovoyt“ (nume primit în anul 1986), ex-„Viking Eagle“ – pavilion: Singapore (pavilion: Rusia, IMO: 7800772, 81.279 tdw., 42.236 trb., lungime: 228,50 m, lăţime: 42,40 m, constructor: mai 1980, „Uddevallavarvet“, Uddevalla – Suedia; a fost lansat la apă la data de 17 ianuarie 1980); a fost tăiat la Chittagong, în mai 2005.
[3] Fregata Northumberland“ (pavilion: Marea Britanie, IMO: 6128313, 4.200 tdw., 3.500 trb., lungime: 133,00 m, lăţime: 16,10 m, constructor: 29 noiembrie 1994, „Swan Hunter“, Wallsend – Marea Britanie; a fost lansată la apă la data de 4 aprilie 1992; data punerii chilei: 4 aprilie 1991).
[4] În dimineaţa zilei de 15 ianuarie 1996, cei 22 de membri ai echipajului cargoului „Covasna“ au fost convocaţi (presa nu a avut acces!) la sediul Companiei „Navrom“; deşi mass-media a informat că nava se afla în condiţii tehnice precare, Ghiocel Manea a afirmat că aceste informaţii nu erau conforme cu realitatea; tot el a comunicat că reprezentanţii Căpităniei Portului Constanţa şi ai Procuraturii desfăşurau o anchetă referitoare la această catastrofă (Lucian Cristea, „Odiseea navei «Covasna». A şasea navă de acelaşi tip care piere înghiţită de valuri. Cinci pe o plută în derivă“, în „România liberă“, nr. 1764, miercuri, 17 ianuarie 1996, pag. 16).
 

Comentează pe Facebook

Articolul precedentCargoul „Fălticeni“ s-a răsturnat și a fost înghițit de apele Mării Egee
Articolul următorTrei români au fost asasinați de ofițerii taiwanezi de la bordul navei „Maersk Dubai“
CUMPĂNĂ C. CONSTANTIN - jurnalist • licenţiat al Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice „David Ogilvy”; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Am muncit ca să te cresc“ - premiul pentru „Cel mai bun film de anchetă pe anul 1995“; •1995-coautor la realizarea filmului pentru TV „Şi Dumnezeu se odihnește“, despre catastrofa navală din 4/5 ianuarie 1995, filmt selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; •1996-realizator al filmului pentru TV „Oameni pe care numai Iisus îi poate săruta“, despre viaţa oamenilor bolnavi de lepră din Dispensarul din Tichileşti-Tulcea; selectat pentru concursul A.P.T.R.-1996; selectat pentru Festivalul MEDIAFEST-Costineşti-1996, nominalizat pentru Gala Laureaţilor; •1990-2008-autor a numeroase ştiri, anchete, investigaţii, reportaje, interviuri, precum şi realizator de emisiuni pentru televiziune; •2006-autorul cărţii „Tragedia navei «Independența»“; •2007-coautorul cărţii „Catastrofa navei «Unirea»“; •2008-coautorul cărţii „Naufragiul navelor «Paris» şi «You Xiu»“; •2009-autorul cărţii „Terente“ (vol. I şi II); •2011-coautorul cărţii „Amintiri despre o flotă pierdută“ (vol. I şi II); •2011-membru de onoare al Ligii Militarilor Profesioniști; •2011-membru al Ligii Navale Române; • 2017 - "Elena de la Dunăre și Mare" - Film documentar (Elena Roizen), Redactor.