Warning: Constant DISALLOW_FILE_EDIT already defined in /home3/rezistenta/public_html/wp-config.php on line 206
Bricul „Mircea“ – prima navă-școală cu vele a Marinei Române, una dintre cele mai rapide ale epocii sale – Rezistenta
Site icon Rezistenta

Bricul „Mircea“ – prima navă-școală cu vele a Marinei Române, una dintre cele mai rapide ale epocii sale

Bricul "Mircea" la Constanța (una dintre rarele fotografii color cu acest velier).

La data de 12 august 1882 a sosit în ţară bricul „Mircea“[1] – I – (pavilion: România, IMO: 6101739, corp de lemn şi coaste de fier, 232 trb., lungime: 36,00 m, lăţime: 7,60 m, pescaj: 3,60 m, echipaj: 8 ofiţeri, 6 maiştri, 2 piloţi şi 100 marinari şi elevi ai Şcolii de Marină, propulsie: maşină cu aburi, puterea maşinii: 160 c.p., viteza: 8 – 15 Nd., 14 vele cu suprafaţa velică de 490 m², constructor: 1882, „Thames Iron Works“, Blackwall – Anglia; armament: 2 tunuri „Krupp“ x 80 mm, înlocuite ulterior de 2 tunuri „Nordenfeld“ x 57 mm cu tragere rapidă, 2 tunuri revolver „Hotchkiss“ x 57 mm, 2 mitraliere x 11,43 mm „Nordenfeld“ cu câte 10 ţevi).

A fost prima navă-şcoală cu vele tip bric[2] a Marinei Române.

Nava a fost comandată în baza aprobării notei din 22 august 1881 de către ministrul de Război al României, pentru încheierea unui contract de construcţii de nave militare cu şantierul naval englez.

Bricul „Mircea” ilustrat pe o carte poștală.

La sfârşitul anului 1882, bricul a fost botezat de Ion Ghica, ambasadorul României la Londra. Primul comandant al navei a fost colonelul Nicolae Dimitrescu-Maican (1882).

În corespondenţa rămasă de la amiralul Vasile Urseanu, cel care, în anul 1882, a adus bricul „Mircea“ în ţară, a fost găsită o scrisoare de la Ion Ghica, în care acesta din urmă preciza:

„Cumetre dragă, am urmărit cu harta şi cu gândul falnicul pavilion al lui «Mircea». Facă Cerul ca prima, fericita călătorie a lui «Mircea» pe marea cea mai periculoasă, să fie de bun augur şi să deschidă României o eră de acţiune asupra mărilor. Urez tinerilor Argonauţi de sub conducerea voastră un viitor glorios“[3], urare care, de-a lungul timpul, s-a împlinit cu prisosinţă.

Bricul „Mircea” la Sulina, 24 iunie 1904.
Regina Maria printre marinari la bordul bricului „Mircea”.
Bricul „Mircea” la Constanța, în iarna anului 1929 (în dreapta, în plan îndepărtat, se vede clădirea actualului Muzeu de Arheologie și Istorie Națională).
Bricul „Mircea” (machetă).
«Pentru salonul Comandantului bricului „Mircea”. Amintire din ziua de 16/ 28 septembrie 1895, după întoarcerea bricului „Mircea” de la serbarea inaugurărei canalului Nord-Ost-See (Kiel), sub comanda Maiorului Ioan Coandă. Constanța».
Bricul „Mircea” la Constanța.
Bricul „Mircea“ pe docul plutitor, la Brăila.

Astfel, «Dulmuş», căţelul nimănui şi al tuturor pe bord, era tovarăşul fidel, veşnic la post, făcându-şi datoria alături de timonierul de serviciu. Trăgea cu dinţii de parâme, în rând cu marinarii.

Un motan alb, «Marcu», crescuse de mic între pânzele lui «Mircea». Cunoştea ca un gabier întreaga arboradă, nu suferea de răul de mare şi se juca balansându-se între frânghii ca într-un leagăn.

Un pui de urs, care a fost dăruit Regelui Suediei, se suia în vârful catargului, îngrozit de bubuitul tunurilor, de câte ori făceam tirul în larg.

Un cocoş turcesc, «Osman», cumpărat din Trebizonda, umbla liber pe punte şi trâmbiţa falnic, anunţând răsăritul soarelui la orizontul mării.

Tot pe «Mircea», marinarii au avut drept prieteni de nădejde o bufniţă, câinele lup «Vela» şi motanul «Vasile». Rareori le-a fost dat marinarilor să vadă o asemenea prietenie între un câine şi o pisică. De obicei, motanul îşi avea culcuşul într-un colac de salvare (…), dar, când era frig, dormea numai în «braţele» căţeluşei «Vela». Deşi nu era voinic, «Vasile» era spaima şobolanilor care îndrăzneau să se «ambarce» pe bric. (…) La foarte multe din aceste bătălii nocturne, când rozătoarele îndrăzneau să urce pe punte, intra în acţiune şi «Ochioasa», care îşi îmbunătăţea astfel meniul zilei“.[8]

A fost nava care a avut cel mai însemnat rol în epoca de renaştere a Marinei Române, leagănul în care au crescut aproape 50 de promoţii de marinari.


[1] A fost botezat după numele marelui Domnitor Mircea cel Bătrân (1386-1418), întregitorul Ţării Româneşti până la „Marea cea mare“; mai era denumit şi torpilor de baraj.

[2] Spre deosebire de nava-şcoală „Mircea“ – II -, care este un velier tip barc.

[3] Jean Bart (comandor Eugeniu Botez), „O corabie românească, nava-şcoală brikul «Mircea»“, Liga Navală Română, Bucureşti: Institut de Arte Grafice, pag.14.

[4] Torpiloarele au făcut parte din Divizia de Mare de la 12 iulie la 16 august 1890.

[5] Canalul Kiel, numit în limba germană Nord-Ost-See-Kanal, NOK, s-a numit până în anul 1948 Kaiser-Wilhelm-Kanal; construcţia lui a început în 1887, la Holtenau, lângă Kiel şi lucrările au necesitat efortul a 9.000 de muncitori; a fost inaugurat oficial la 21 iunie 1895, când Împăratul Wilhelm al II-lea a pus ultima piatră; ceremonia a fost filmată de regizorul englez Burt Acres şi se păstrează la Muzeul Ştiinţelor din Londra; Canalul are 98 de km şi este situat în landul german Schleswig Holstein; face legătura între Marea Nordului (la Brunsbuttel) şi Marea Baltică (la Kiel-Holtenau); utilizarea Canalului Kiel reduce distanţa cu 460 de km, eliminându-se astfel ocolirea Peninsulei Jutland, dar şi riscul de a întâmpina furtuni; conform datelor oferite de pagina web a Canalului, acesta este extrem de solicitat, în anul 2007 fiind tranzitat de aproximativ 43.000 de nave, fără a socoti şi ambarcaţiunile mici.

[6] În aceeaşi zi, la Constanţa, Regele Carol al II-lea a participat la ceremonialul de botez al distrugătoarelor „Regele Ferdinand“ şi „Regina Maria“ (sosite în portul Constanţa la 7 septembrie 1930), precum şi al navei-bază „Constanţa“.

[7] Spiritul „Mircea“ – cod etic, naval şi profesional, liber consimţit, bazat pe solidaritatea izvorâtă din faptul că imensa majoritate a cadrelor permanente ale Marinei Române şi-au făcut ucenicia pe navele-şcoală „Mircea“ – I – şi „Mircea“ – II -, potrivit principiului „O mână pentru tine, o mână pentru navă“; un asemenea „spirit“ există şi în alte flote.

[8] Marian Moşneagu, Gabriel Octavian Nicolae, 2010, Marina Militară Română, Constanţa: Editura „Ovidius University Press“, pag. 60

Comentează pe Facebook