În ianuarie 1980 au fost finalizate lucrările la cargoul „Fundulea“ (pavilion: România, IMO: 7906289, indicativ: YQIB, port de înregistrare: Constanţa, 8.850 tdw., 6.127 trb., 4.024 trn., lungime: 130,00 m, lăţime: 17,70 m, înălţime: 10,20 m, pescaj: 8,10 m, echipaj: 38 membri, nr. punţi: 2, propulsie: motor tip 6L52/ 55A, licenţă: MAN, constructor: I.C.M. Reşiţa, 1978, principiu de funcţionare: diesel, ireversibil, 4 timpi, simplu efect, 6 cilindri, 520 x 550, 1ELC, turaţie: 450 rotaţii/ minut, puterea maşinii: 6.000 c.p., 4.413 Kw., viteza: 15 Nd., motor auxiliar: 3 x 300/ SKL – DMR 6 NVD 26A – 2, caldarine: 1 CAUX-ACV-AZL, 29/ 7, 1CAUX-ACV-GEV, 125/ 7, 3 x 200, 1 x 400 Kw., 400V, 50 Hz., CA, combustibil: păcură, bunker: 574 to., autonomie: 8.000 Mm, echipamente de navigaţie şi radiocomunicaţie: girocompas, loch electric, radar, radiogoniometru, radiotelefon, sondă ultrason, staţie radio, capacitate mărfuri vrac: 11.980 mc, capacitate mărfuri generale: 11.067 mc, cherestea pe punte: 910 to., nr. magazii: 8, nr. guri magazii: 4, instalaţii de încărcare/ descărcare: 4 macarale x 5/ 3,2 to., constructor: ianuarie 1980, Şantierul Naval Galaţi).
După anul 1990 a mai purtat numele „Atilla K“ (1992), „Fundulea“ (1996) şi „Simona“ (1996).
A fost tăiat la Aliaga, în ianuarie 2000.
În dimineaţa zilei de 23 noiembrie 1987, ora 06:00, cargoul „Fundulea“ (pavilion: România, IMO: 7906289, comandant: căpitan de lungă cursă Radu Ion Lupu) a fost bombardat cu rachete lansate de la bordul unei vedete militare, care nu avea pavilion şi alte însemne.
Atacul a avut loc când nava românească, încărcată cu praf de marmură din Italia pentru Kuwait, intrase în Strâmtoarea Hormuz[1] dinspre Bandar-Abas (Iran).
O vedetă militară a trecut la interogarea echipajului prin frecvenţa radio VHF (utilizată pentru comunicaţii curente între nave şi autorităţi).
Comanda cargoului a fost supusă unui tir de întrebări specifice: numele navei?, pavilionul?, destinaţia?, încărcătura?…
După primirea răspunsurilor de la comandantul navei „Fundulea“, vasul militar a simulat o întoarcere spre Nord, către Iran, apoi s-a întors brusc şi a deschis focul de pe prova, unde avea montată o rampă cu lansatoare de rachete. O rafală de opt proiectile a lovit nava românească.
Rachetele au produs incendierea cargoului (vezi aici imagini filmate), câteva dintre acestea lovind comanda de navigaţie pe care au avariat-o şi l-au rănit foarte grav pe comandantul motonavei, căpitanul de lungă cursă Radu Ion Lupu. Victima a fost transportată la un spital din Dubai, apoi la unul din Elveţia, unde a decedat.
În timpul aceluiaşi atac, bucătarul motonavei şi alţi marinari au fost răniţi, unii destul de grav.
După stingerea incendiului de către navele aflate în zona de conflict, cargoul „Fundulea“ a fost adus la Sharjah (emirat din componența Emiratelor Arabe Unite), de aici fiind preluat de remorcherul „Hercules“ (pavilion: România, IMO: 8861266, 2.388 trb., construit în anul 1988) şi adus în ţară.
Valoarea materialelor şi a pieselor de schimb, precum şi a manoperei pentru reparaţiilor cargoului românesc a depăşit suma de două milioane dolari.
Echipajul cargoului la data incidentului era format din următorii: Radu Ion Lupu – comandant, Lucian Vasile – ofiţer I, Manuel Nistorescu – ofiţer II, Gheorghe Foris – ofiţer III, Ştefan Marinescu – ofiţer I, Tiberiu Florin Florea – ofiţer II, Florentin Dacian Bota – ofiţer II, Dumitrache Delicote – şef mecanic, Eugen Nechifor – ofiţer electrician, Zaharia Meseşan – şef electrician, Graur Negre – electrician, Dorinel Constantin – şef radiotelegrafist, Nicolae Păun – radiotelegrafist, Vasile Pricop – şef de echipaj, Constantin Vîrlan – şef timonier, Silvian Neculai Burlea – timonier, Virgil Balaci – asistent medical, Petre Lazăr – marinar, Cristache Macri – marinar, Sergiu Dinu – marinar, George Florea – motorist, Constantin Mocanu – motorist, Ştefan Iordache – motorist, Ştefan Călin – motorist, Mangdeluș Moroianu – motorist, Vasile Gavriloae – ajutor mecanic, Mircea Cucu – strungar, Vasile Spiţă – lemnar, Saban Ibir – brutar, Ciprian Orghidan – ospătar.
La data de 23 noiembrie 2017, chiar în ziua când s-au împlinit 30 de ani de la tragicul eveniment, la Seamen’s Club din Constanţa a avut loc o reuniune a 12 dintre cei 30 de membri ai echipajului fostului cargou „Fundulea“, prilej de depănare de amintiri, dar și de omagiere a comandantului navei și a celorlalți colegi decedați între timp.
Sursă: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.
[1] Strâmtoarea Hormuz – strâmtoare (braţ de mare), relativ strâmtă, între Golful Ares, așezat în Sud – Est, și Golful Persic; coasta nordică aparţine Iranului, coasta sudică Emiratelor Arabe Unite, iar enclava Musandam aparţine Omanului.